Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 21 september 2009

Av Lena - 21 september 2009 09:04

Dagens citat:

 

"Alla djur, utom människan, vet att livets huvudsakliga mening är att man ska njuta av det".

Källa: Samuel Butler

       

I dag är det Maltas  nationaldag, vilken firas på grund av att denna dag 1964 blev det lilla öriket självständigt från Storbritannien.


 Dagens namn: Matteus, en latinsk variant av det grekiska Matthaios som betyder Guds gåva eller den begåvade. Matteus var en av evangelisterna och dessutom apostel. Om honom finns det åtskilliga medeltida berättelser. Han lär ha varit Egyptens och Etiopiens apostel och kämpade mot diverse trollkarlar för att manifestera den rätta tron. Han omvände också många människor innan han led martyrdöden. Antingen genom korsfästelse eller halshuggning, det finns olika källor. Matteus började sin bana som publikan och är därför tulltjänstemännens särskilda beskyddare. Som evangelist har han bland annat gett oss uppgifterna om de tre vise männen och barnamorden i Betlehem. Matteus har alltid varit ett mycket ovanligt förnamn, i Sverige har i stället Mattias blivit den populära varianten. Antalet namnbärare är runt 400, av dessa har cirka 150 det som tilltalsnamn.


  


 http://www.youtube.com/watch?v=umhhP6jefmA


Lejonkungen, den amerikanska tecknade långfilmen från 1994 som jag såg tillsammans med min dotterson (född 1993) sedan han upptäckt den och gärna såg den om och om igen. Vi grät båda minns jag, men den slutade ju lyckligt. Undrar om han minns?

Att jag kom att tänka på filmen beror på att jag hörde någon sjunga Hakuna Matata i något reklaminslag på TV och undrade över dess betydelse och hittade följande - Lejonkungen 3 – Hakuna Matata är en amerikansk animerad film, producerad av Walt Disney Pictures. Den hade premiär 2004, och är den andra uppföljaren till Lejonkungen.

Ordspråket, eller livsstilen, Hakuna Matata, innebär total befrielse från alla bekymmer och all oro. Ordspråket stiftades av Rafiki, som sedan förde det vidare till Timon och Pumbaa.

En sång (länken ovan) skapades kring Hakuna Matata - livsstilen, för att så tydligt som möjligt beskriva dess innebörd och ideologi.  



för din uppmuntrande kommentar kära dotter! Du är mycket välkommen både hit och både dit när helst du vill och kan.


Att jag som brukar sova som bäst vid den här tiden på dygnet är uppe i ottan beror på att jag bestämt mig för att ringa vår distriktssjuksköterska och boka en dag för ett hembesök, och hennes telefontid är 08.30 - 09.30 På andra försöket kom jag fram minsann och redan på onsdag em kommer hon hit, dels för att kontrollera mitt blodtryck samt ge oss våra årliga influensavaccinationer. Hon sa att det sedan måste gå tre veckor innan AH1N1-vaccinationen, tidigare kallad svininfluensan kan ske, och tills dess ska väl vaccinet ha kommit (det är ju försenat). Passade också på att be om näsgrimmor som dsk i sin tur måste beställa och som sedan skickas hit via post, tidigare kunde jag göra denna beställning själv genom att ringa Halmstad, men någon tyckte väl det var bättre att lägga till ett led i stället för att förenkla.

~ Lena ~

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<<
September 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards