Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 24 september 2009

Av Lena - 24 september 2009 16:08

Dagens citat:

  

"Den som vill leva om sitt liv har inte levat".

 Källa: Karen Blixen

 

 Dagens namn: Gerhard, Gert


Gerhard, ett forntyskt namn som kommer av ordet geir som betyder spjut och hade som betyder hård. Namnet betyder alltså den hårde spjutkämpen, Namnet har i såväl Sverige som Tyskland varit vanligt i adliga familjer. I almanackan har det funnits sedan 1700-talet till minne av Ungerns apostel Gerardus av Csanad som led martyrdöden på 1000-talet. Populärast var det från förra sekelskiftet fram till 1940-talet. Antalet namnbärare är c:a 9 100, av dessa har omkring 1 300 det som tilltalsnamn. Knappt 400 stavar namnet Gerard.


Gert, en medeltida tysk kortform för Gerhard med samma betydelse. Under 1930- 1940- och 1950-talen blev namnet mycket populärt efter att tidigare ha fört en tynande tillvaro. En känd svensk Gert är den mångfaldige OS-guldmedaljören Gert Fredriksson. En annan är TV 3-”terroristen” Gert Fylking. Antalet namnbärare är knappt 11 800, av dessa har omkring 7 500 det som tilltalsnamn. Runt 600 stavar namnet Gerth.


  


Vår son ringde idag och undrade om jag fått de bilder jag skrev om i söndags eftersom jag inte kommenterat dem. Oj, vilket dåligt samvete jag fick, jag som verkligen blir glad när jag får ta emot, i detta fallet foto, men jag får väl ursäkta mig själv med att även om jag inte haft så mycket att göra så har jag haft så mycket i huvudet sedan jag börjat blogga *skratt*. Nu har jag iaf skickat en ursäkt till J & M och hoppas de förlåter mig. De vet ju inte ens att jag börjat blogga, men nu fick de min adress hit också.Skäms


Åter blev jag inspirerad av TV-reklamen *fniss* då de flaggade för någon sorts sås. Jag kom då ihåg mitt första möte med  ketchup. Vi var inne i sta´n och köpte hamburger i centralens korvstånd, och då jag i bilens halvmörker satt och åt och sa ”såsen är ju gôrgo” svarade R ”det är ketchup”. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket år det var, men har räknat ut att det måste ha varit 1959 el 1960. Jag hade alltså inte smakat ketchup innan dess, trots att min mamma, som var en riktig matmamma, då inte hade hittat eller serverat denna, nu i mitt tycke underbara ”sås”.

Historien om Heinz Ketchup började i Pittsburgh, där huvudkontoret fortfarande ligger. Året var 1876.

Felix Ketchup har funnits sedan 1956.


Var inne och handlade på e-apoteket, vilket ju är smidigt och bra...men sedan blev det värre...

Efter det att ordern bekräftats och jag klickat på att jag ville göra som jag brukar, betala direkt via min internetbank och blev skickad dit, så blev jag "portad" minsann, detta p.g.a min säkerhetsdosas batteri var slut och måste bytas, det brukar ju varnas då det bör ske, men det har jag inte sett. Som väl är har R en likadan dosa så jag tänkte att jag kunde låna hans batteri, då jag skulle ta ur batteriet så gick den lilla luckan som täcker detsamma i flera bitar, att jag trots detta klarade av att "pula" dit det lånade batteriet och komma in på banken var en bragd. Men tyvärr hade det tagit för lång tid så någon betalning kunde jag inte göra. När jag sedan skulle titta in på apoteket för att se om jag fått någon betalningsanmärkning *skratt* var min uppkoppling så seeeg att jag la ner försöket.

Ha det gott!

~ Lena ~

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<<
September 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards