Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 29 september 2009

Av Lena - 29 september 2009 16:56


Dagens citat:

"Livet är en enkelriktad gata".

Källa: Bernard Berenson

 Dagens namn: Mikael, Mikaela

29 september

Förr kallades denna dag Mickelsmäss och var kyrklig helgdag fram till 1772. Därefter flyttades den som kyrklig högtidsdag till den första söndagen i oktober och döptes om till Den helige Mikaels dag. Från 2001 kan den även infalla på den sista söndagen i september. Dagen är vigd åt ärkeängeln Mikael (I den katolska kyrkan ihågkommes i dag även de två andra ärkeänglarna Gabriel och Raphael). Mikael framställs ofta som en bevingad yngling i strid med mörkrets furste och ibland har han en våg i sin hand, med vilken han väger de dödas själar. Se även nedan, Hur denna dag firas i andra länder! Enligt tradition var det allmän flyttningsdag för tjänstefolk och det var populärt med skördefester och marknader. Eftersom skörden oftast var bärgad och vinterarbetet väntade kallades den här dagen ofta för ”Den första vinterdagen”. Ofta hade man frivecka i samband med flytten. Självklart förekom väderspådomar denna dag. Det sades att om vinden var nordlig skulle vintern bli sträng, om det regnade skulle vintern bli mild och om vädret var klart och vackert kunde man räkna med ett torrt nästkommande år.

  

Tack I-M för din kommentar! Det är ju tur att du kan använda dig av din simultankapacitet då det krävs *skratt*.

Jag som vill se i stort sett allt som sänds på våra vanligaste TV-kanaler har inte hunnit till denna Anka än, frånsett hennes medverkan hos Skavlan, vilken jag såg. Jag citerar i alla fall Robert Gustavsson som i "Parlamentet" sa "kom ihåg att denna Anna Anka inte är född som en Anka...utan som en dum gås."

Kram och hälsa broder kär!

  

   Idag flaggar jag/vi för vårt älskade barnbarn D, 16 år tror jag visst att jag var *sjunger*...men DET är längese´n nu. Känner du våra kramande armar runt dig killen? Här ser du iaf hur de ser ut...     

  

I en av dessa fina killar ser jag dig!


Hoppas middagen smakar och känn att jag/vi tänker på dig!!!


      

Nu räcker det inte med EN tårta minsann för att få plats med alla ljusen, men åtta + åtta = 16 så Grattis D <3<3<3


  


Idag har det städats och fejats här av A, henne har vi bokat in var tredje vecka, iofs skulle det väl inte ha gjort ont att anlita henne oftare, men, men smakar det så kostar det. Det är emellertid skönt att det är en och samma person som kommer varje gång, och skönt att slippa anlita hemtjänspersonal...där  skulle jag inte kunna få boka en specifik människa utan få nöja mig med att ta emot hjälp av en hel drôs personer. Det skulle jag må myyycket dåligt av! 

Då A tvingades ut på altanen för att kunna prata i sin mobil (dålig täckning här i skogen av vissa operatörer) så kom hon in med tre nyutslagna kaprifolblommor (kaprifolen är nog inne på sin tredje eller fjärde blommning), deras doft har varit och är helt bedövande stark och alldeles, alldeles underbar där den står bredvid mig här i rummet.


Redan idag fick jag information om förfarandet angående den hjälp jag anmälde mitt intresse till igår. Först blev jag uppringd av Y som berättade mer om den, senare hade den personal som levererade dagens mat med sig en liten skrivelse samt inköpslistor...jajamen, nu ska vi få våra inköp till dörren. Listan ska vara ifylld då söndagsmaten lämnas, den vidarbefordras till företaget Matservice som plockar ihop ordern, packar ner och kör hit varorna i en kylbil, i vårt fall under onsdagen (det går dock att ändra). T.o.m uppackning och faktiskt även inställning av varorna kan leverantören erbjuda.Förvånad Skönt att veta den dag vi blir sämre  än vi är idag! Betalning sker sedan med faktura eller autogiro. Hoppas det kommer att fungera lika smidigt som det verkar.

~ Lena ~

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<<
September 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards