Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 30 september 2009

Av Lena - 30 september 2009 12:18

Dagens citat:

 

"Livets mening sticker upp som toppen av ett isberg vid horisonten".

 Källa: Okänd


 Dagens namn: Helge

30 september

Helge är ett gammalt nordiskt namn som i forntiden stavades Hälghe. Namnets ursprung är helig. Slaverna i nuvarande Ryssland lånade namnet redan på 800-talet och hos dem blev det Oleg. Namnet Helge blev efter många sekel åter populärt i Sverige under första hälften av 1800-talet bland annat på grund av att det förekom flitigt i Esaias Tegnérs ”Frithiofs Saga”. Antalet namnbärare är runt 14 500, av dessa har omkring 4 600 det som tilltalsnamn. Vi kan i dag bland andra gratulera skådespelaren Helge Skoog.


  

Tack kära dotter för att jag fick veta hur ni haft det igår kväll, men du skrev inte något om min/vår present så jag måste fråga om du sett bidraget jag påfört ditt konto f.v.b till barnbarnet? Du vet ju att jag måste veta allt...nu, eller helst tidigare! 

       

    

Nu ska jag "titta ikapp" mig bland de utvalda programmen på webben...återkommer...


Det tog sin tid, men nu är jag tillbaka, ooops nu när det snart är dags för kvällens TV-program som jag ska se tillsammans med R, men jag hinner säkert berätta vad jag tyckte innan dess.


Jag har sett "Svenska Hollywoodfruar" och jag som brukar slicka i mig det mesta måste spotta på denna skit. Hur orkar de leva så fruktansvärt ytligt, det kan ju inte BARA vara för att de kan???


Därefter såg jag "Mannen under trappan" och trots att det var näst sista delen har jag inte förstått om det som händer är verkligt eller fantasier i en sjuk hjärna. Jonas Karlsson är som vanligt faschineranden, men hade det inte varit han som spelat huvudrollen hade jag nog inte orkat titta.


Avslutningsvis såg jag "Vem vet mest", ett program jag tycker mycket om. Där fick jag för första gången höra talas om Teodicéproblemet och trodde jag kunde lära mig något kort och kärnfullt, men det visade sig knepigare än jag anat, då jag sökte och fann en förklaring på Wikipedia, blev jag inte mycket klokare, förstod visserligen innebörden, men inte hur jag ska kunna förklara det kort med mina egna ord. Sammanfattningsvis; Teodicéproblemet behandlar problemet med att förklara Guds existens när det finns ondska och lidande. Men teorierna är fler, nå'n som vill fördjupa sig i ämnet så varsågod...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teodic%C3%A9problemet


~ Lena ~

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<<
September 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards