Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 1 oktober 2009

Av Lena - 1 oktober 2009 17:08

Dagens citat:

 

"Evighet är en lång tid - särskilt mot slutet."

 Källa: Woody Allen

 

I dag är det Kinas nationaldag.  För 60 år sedan, den 1 oktober 1949 grundas kinesiska republiken. I dag är det alltså Folkrepublikens Kinas nationaldag.

 

 Dagens namn: Ragnar, Ragna

 

Ragnar är ett fornnordiskt namn bildat av två ord som betyder gudamakt och krigare. Den äldste kände namnbäraren i Sverige var Ragnar Lodbrok som enligt legenden var kung över både Sverige och Danmark. Namnet föll i glömska på 1500-talet men plockades fram igen ur historiens gömmor på 1800-talet. År 1901 kom Ragnar in i almanackan och var som populärast decennierna därefter. Antalet namnbärare är runt 21 900, av dessa har omkring 3 700 det som tilltalsnamn. Vi kan i dag bland andra gratulera tv-programledaren Ragnar Dahlberg och den gamle OS-guldmedaljören i pistolskytte Ragnar Skanåker.


Ragna är en gammal svensk kortform på namn med förstavelsen Ragn-. Namnet kan betyda den gudainvigda eller gudarnas stridsmö (se även Ragnar ovan!). Antalet namnbärare är omkring 1 300, av dessa har cirka 800 det som tilltalsnamn.


  


Några ord ska jag väl "peta in" beträffande dagens rubrik...jag trodde äntligen att jag hittat en guldgruva i och med detta matserviceföretag, som när jag hittade dit (på nätet) gjorde mig själaglad. Har faktiskt lagt en första order redan, vilken kommer att levereras fredag em. Mycket nöjd och helt tillfreds med mig själv var jag...tills jag såg kommentaren från dotter kär och följde hennes råd och läste i KBP om hur det minst sagt "blåste runt öronen" på företaget i fråga p.g.a ett mycket oseriöst och oförskämt agerande mot sina kunder. Artikelförfattaren skrev faktiskt att det var skandalöst, och kommunen som skrivit ett avtal med firman hotade med att säga upp kontraktet om de inte skärpte till sig, och det så fort som inom en vecka, bra...hårda gubbar kräver hårda bandage.  

Allt hopp om ett smidigt och förtroendefullt samarbete är dock inte helt ute eftersom företaget lovat bot och bättring, men f***n att jag inte fick suga på karamellen längre! Det sägs ju iofs att alla förtjänar en andra chans, så det ska jag försöka ge dem.


~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards