Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 10 oktober 2009

Av Lena - 10 oktober 2009 12:32

Dagens citat el ordspråk:

 

"En kvinna störs av vad en man glömmer - en man av vad en kvinna kommer ihåg."

 Källa: Arch Ward

 

 Dagens namn: Harry, Harriet

 

Harry är en engelsk smeknamnsform för Henry som betyder hemmets härskare eller egendomens härskare. Harry dök upp i Sverige i mitten av 1800-talet och hade sin popularitetstopp på 1920-talet. Antalet namnbärare i dag är runt 21 000, av dessa har omkring 5 700 det som tilltalsnamn.


Harriet är en engelsk variant av det franska Henriette som betyder härskarinna över hem och egendom (jämför med Harry ovan!). Harriet har använts i Sverige sedan början av 1800-talet, från början främst i släkter med engelsk anknytning. Först på 1920-talet blev namnet relativt vanligt och i dag är antalet runt 10 400, av dessa har omkring 4 600 det som tilltalsnamn.


  

1000 tack till L för kommentar och delad smak!   


När jag satte mig här på min plats idag så kröp en isande känsla från fötterna och vidare upp i benen, och även om jag vetat att hösten nu är här på allvar så fick jag nu smaka på det också. Usch, det smakade inte bra! Så fram och på med fårskinnstofflorna, vilket genast gav effekt. =D


Såg att TV-programmen "Här är ditt liv" krockar med fotbollsmatchen Danmark-Sverige i kväll. Ska vi, (R och jag) då tvingas till att slåss om saken, nej, så illa ska det inte behöva bli, valet kommer att bli fotbollen såklart. Tur att SVT Play finns, i morgon är ytterligare en dag, och då blir det Oldsberg och hans gäst.

~ Lena ~  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards