Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 11 oktober 2009

Av Lena - 11 oktober 2009 11:58

Dagens citat el ordspråk:


"Bästa sättet att få ett arbete att verka svårt är att skjuta upp det."    

 Källa: Winston Churchill


 Dagens namn: Erling, Jarl

 

Erling är av norskt ursprung och betyder troligen jarlens son. Det har använts sedan 1200-talet i Sverige. Kungens högste ämbetsman i fornnordisk tid fram till 1200-talet kallades just för jarl. Under danskarnas välde i England skrevs ordet som earl, det som senare kom att bli den engelska titeln för greve. Under medeltiden var det ett norskt stormansnamn. År 1901 kom Erling in i almanackan. Populärast var Erling det mellan 1920 och 1960. Antalet namnbärare är 8 900, av dessa har runt 1 900 det som tilltalsnamn.


Jarl var alltså förr namnet på den ämbetsman som stod närmast kungen. I Sverige var Birger Jarl (död 1266) den siste som hade jarl som titel och den förste som hade det som namn. Det betyder ursprungligen fri man eller förnäm. Jarl började användas som dopnamn under medeltiden och återupplivades i början av 1830-talet. Vanligast var det från 1930 till 1950. Namnet togs åter in i almanackan 1986 efter att varit borta ett tag. Antalet namnbärare är runt 3 800, av dessa har cirka 2 000 det som tilltalsnamn. En känd 1900-tals Jarl var den för några år sedan avlidne skådespelaren Jarl Kulle. Grattis kan vi säga till bland en annan skådespelare, Jarl Borssén!


  

Som alltid varmt tack för kommentar IM. A med sin statistik =), men tyvärr så stämde den, attans också. För övrigt är väl inte jag heller någon sportdåre, men när det kommer till lite större evenemang är jag så nationalistisk någon kan bli, men bara då Sverige har chans att ”visa framfötterna” då tittar jag, annars inte. Dock vill jag inte se några skandaler, det drabbar ju de aktiva och det tycker jag är så synd om dem, de som under sina aktiva år faktiskt i de flesta fall inte har något egentligt liv utöver idrotten, men som det sägs ”smakar det så kostar det”. Men som sagt inte hjälpte det i gårdagskvällens match.


Idol ja, Tove har ju från första stund varit en av tre på min lista och som du skrev hade hon inga svårigheter att glänsa i fredagsfinalen. Då det gäller Karolina så tycker jag att hennes klädval förstörde för henne, hon har en stark röst, men hennes framtoning enligt mig är att hon verkar ”lite tråkig och stel” och dessutom lite desperat för att "sticka ut", förmodar att det var därför hon spökade ut sig i en så’n kjol. Sedan har jag lärt mig att det är flest tjejer som röstar och förmodligen är det anledningen till att de två killar jag tyckte var sämre än henne, Rabih och Eddie fick stanna, men de åker nästa gång om de inte skärper till sig.


Varubilar tycker vi om, instämmer i att det är härligt att dessa tjänster finns! Hoppas långpromenaden stärkte såväl dig som hund och det kan väl räcka, inte behöver man jogga...eller?

Kram till dig, käre bror och stora hunden!


Hade tänkt skriva lite senare om eftermiddagen och kvällen, men spar det tills i morgon.

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards