Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 12 oktober 2009

Av Lena - 12 oktober 2009 10:49

Dagens citat el ordspråk:

 

”Borta bra men hemma bäst”

  Källa: Svenskt ordspråk

 

 I dag är det Spaniens  nationaldag.

 

 Dagens namn: Valfrid, Manfred

 

Valfrid är ett forntyskt namn sammansatt av två ord som betyder valplats och skydd. Valfrid har använts i Sverige sedan 1700-talet då det skrevs Volfridus. Namnet finns i almanackan till minne av det engelska helgonet S:t Wilfrid , som var biskop i York på 600-talet. Namnet har använts i Sverige sedan 1700-talet. Det är ett mycket ovanligt i dag. Vid förra sekelskiftet var Valfrid betydligt vanligare även om det inte var något modenamn då heller. Antalet namnbärare är runt 2 900, av dessa har lite mindre än 200 det som tilltalsnamn.


Manfred är antingen av forntyskt eller anglosaxiskt ursprung vars betydelse är omtvistad. Vissa påstår att det skulle betyda fredens man eller fredlig hjälte. Andra menar att första delen av namnet skulle komma från ordet magan som betyder kraft. Manfred kom till Sverige på 1820-talet och 1901 ersatte det Calixtus i almanackan. Manfred var ett ganska vanligt namn kring förra sekelskiftet och några årtionden framåt. I dag är det ganska ovanligt. En mycket känd 1900-tals Manfred är det tyska flygaresset från det första världskriget, Manfred von Richthofen, ”Den röde baronen”. Antalet namnbärare är runt 3 200, av dessa har omkring 800 det som tilltalsnamn.


  


I går fick vi välkommet och uppskattat besök, först kom vår käre son med sina döttrar, och bara en kort stund senare kom vår lika kära dotter med sin man. Det var helt underbart att träffa så många samtidigt, det hör inte till vanligheterna, detta beroende på att jag känner mig obekväm och stressad då det kommer många personer på en och samma gång, mina andningssvårigheter förvärras faktiskt också när jag känner mig stressad. Sedan har jag ju mitt  kontrollbehov att kämpa med, och det vill banne mig till att hänga med i svängarna om jag ska kunna ta in allt, och inte bara det, jag ska ju kunna kontrollera R och mig också, det är swettigt vill jag lova.    

Hur som helst så var det jätteroligt att de var här igår och jag har kanske börjat lära mig att slappna av och förstå att de kommer hit för att de vill umgås med oss sjuklingar några timmar ibland, och alltså inte BARA för att jag skriver önskelistor, ”det är ju inte jul än” sa sonen skämtsamt, men varje gång de ”betar” av punkterna på denna min lista så känns det som julafton...jag lovar! Och den hjälp vi fick i går var som alltid guld värd. Min/vår tacksamhet är gränslös, men det tror och hoppas jag att de vet och känner. 


Som avslutning på kvällen såg jag på SVT Play och "Doobidoo" som hade en stark omgång med kunniga och engagerade tävlande, blir glad av så'nt. Därefter såg jag "Här är ditt liv", och jag säger bara "wow sicken show", Sven Wollter VILLE ju verkligen vara med och bjöd in oss på ett härligt sätt tycker jag, synd bara att det nu bara är ett avsnitt kvar, för visst finns det många som platsar, och som skulle vara roligt att få se i detta program, som t.ex Björn Skifs, Lill Lindfors o.s.v. 


  


Vaknade inte första gången förrän 10.30 och eftersom det är måndag är det också den dag jag valt att ta min veckotablett Alendronat på, den har ju speciella krav före intaget, som att man ska vara fastande och att den ska tas en ½ timma innan frukost, därefter ska man vara sittande eller stående c:a ½ - 1 timma innan övriga mediciner får tas - dessa brukar jag iofs kunna peta i mig och inhalera tidigt c:a 07.00 - 08.00 - och bedömer mig sedan som fastande då klockan blir 12.30, f.ö får man inte heller lägga sig förrän den stipulerade tiden gått. Det brukar vara problematiskt för mig som ALLTID sover länge, dock har jag resonerat som så att även om min första måltid inte brukar bestå av frukost utan av lunch så följer jag ordinationen och sitter nu här och väntar på matleveransen...idag blir det kycklinggryta med potatis och grönsaker, till efterrätt blir det ngn färsk frukt.

Därefter tänker jag kika runt bland de bloggar jag följer, lägga ett par patienser kanske, och när det sedan blir tillåtet ska jag lägga mig och läsa, och då somnar jag gott ganska strax det vet jag. Skönt!


Medan jag väntar lyssnar jag på lite musik och hittade detta på You Tube, för mig är det stor musik, kan inte undgå att smittas av deras glädje...


http://www.youtube.com/watch?v=WmKEsspL0cE 


~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards