Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 13 oktober 2009

Av Lena - 13 oktober 2009 14:29

Dagens citat eller ordspråk:

 

"Det är inte problemen som är problemet, problemet är dom som skapar problemen."
Källa: Jan Eurico Melin


 Dagens namn: Berit, Birgit


Berit är en dialektal form av Birgitta, förmodligen från Dalarna och betyder som Birgitta den höga. Äldre former för namnet är Bereta och Berita. Från 1930 till 1950 var Berit mycket populärt. I dag är det inte så vanligt. Antalet namnbärare är runt 34 700, av dessa har omkring 22 700 det som tilltalsnamn.


Birgit är en kortform för Birgitta och betyder alltså den höga. Som namn uppstod det på 1800-talet, även om också danskarna påstår sig ha hittat på namnet. Trots att namnet är så vanligt i den något äldre generationen, alltså bland de födda mellan 1920 till 1950, fick det inte plats i almanackan förrän 1986. Antalet namnbärare är runt 37 200, av dessa har omkring 23 000 det som tilltalsnamn. Gratis kan vi i dag säga till Fp-politikern och tidigare ministern Birgit Friggebo.


  


Låg och sov i går em då kusin C ringde från Hbg, hon berättade iaf då för R att moster I nu fått en plats på ett sjukhem. Därför var jag spänd på att få höra mer och det kändes lite "pirrigt" innan jag idag ringde för att få veta. C hade vidarekopplat sin telefon och var på det korttidsboende som f.n är kära mosters "hem" då jag ringde, därför kunde vi inte prata så mycket, även om C gick utanför rummet så ville hon inte att något hon sa skulle höras och kanske oroa. C skulle förvissa sig ytterligare en gång om att informationen gått fram och in. Fick iaf veta så mycket som att erbjudandet kommit mycket hastigt (även om det var väntat) och flytten ska ske redan nu på torsdag till detta permanenta boende. Sjukhemmet ligger i stadsdelen Pålsjö i Helsingborg. Det har gott renommé så allt ska förhoppningsvis bli bra! 


~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards