Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 15 oktober 2009

Av Lena - 15 oktober 2009 15:20

Dagens citat el ordspråk:  

 

"Det okända väcker inget begär."

 Källa: Latinskt talesätt


 Dagens namn: Hedvig, Hillevi

 

Hedvig kommer från det forntyska Haduwig som är sammansatt av två ord som båda betyder strid, betydelsen blir då troligen stridsmö. Svenskt drottningnamn blev det redan på 1200-talet då Magnus Ladulås gifte sig med Hedvig av Schlesien. En annan känd drottning som burit namnet var Hedvig Eleonora som var gift med Karl X Gustav på 1600-talet. Det har använts i Sverige sedan 1500-talet. Vanligast var Hedvig från slutet av 1800-talet till 1930. Antalet namnbärare är runt 5 400, av dessa har omkring 2 200 det som tilltalsnamn.


Hillevi är ursprungligen ett danskt namn som återfinns i ett par danska folkvisor. Det har använts i Sverige sedan 1400-talet och kommer från två tyska ord för strid och lycka. Hillevi var som vanligast runt förra sekelskiftet men tillhörde aldrig de riktigt populära namnen. Antalet namnbärare är runt 8 700, av dessa har cirka 2 000 det som tilltalsnamn.


 


Känner mig inte inspirerad idag alls. Förmodligen för att mina tankar inte är så ljusa, de vandrar iväg till min moster och min kusin som ska börja ordna in sina liv på ett, inte så roligt, men nödvändigt sätt idag. Men allt måste ju gå, det är bara inte så lätt att acceptera. Min sjukdom hindrar mig, jag vet, men jag önskar jag hade kunnat vara med dem och gett dem lite tröst.


Självklart tänker jag då också på hur länge R och jag ska klara vårt boende. Det går ju nu med "konstgjord andning", men är endast möjligt för att vi får hjälp av våra barn med familjer (speciellt då av J), vår granne, vår städtjej, varuleveransfirman och äldreomsorgen.

Som synes är vi inte självgående precis, men så länge vi kan förflytta oss och ha huvudet med oss (någotsånär iaf) ska jag kanske inte oroa mig så ofta och så mycket som jag gör. Men jag är inte född optimist utan realist, och att göra våld på sin person är omöjligt, men jag får väl träna...det är ju dagens lösen verkar det som...träna, träna, träna. Träna också på att be om hjälp, vi har, tack och lov, flera som erbjudit sig, men vi bromsar och tycker att vi inte är sååå hjälplösa...än. Färdiggnällt för idag!!! 

   ~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards