Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 21 oktober 2009

Av Lena - 21 oktober 2009 07:44


Dagens citat el ordspråk:

 

"Ty det angår också dig när det brinner i grannens vägg."    

 Källa: Horatius

  

 Dagens namn: Ursula, Yrsa

 

Ursula är ett latinskt namn som betyder den lilla björninnan. Namnet firas till minne av den brittiska kungadottern, helgonet Ursula som för att slippa gifta sig med en hednisk furste vallfärdade till Rom tillsammans med 11 000 jungfrur. På hemvägen mördades de av hunnerna utanför Köln. Ursula är bland annat skyddshelgon för ingenjörer. Namnet togs in i almanackan under medeltiden och stannade där till 1901 för att sedan försvinna. Det återkom på 1950- och 1960-talen, men i almanackan kom Ursula inte förrän 1986. Antalet namnbärare är runt 1 900, av dessa har omkring 1 000 det som tilltalsnamn. Grattis säger vi till bland andra den schweiziska skådespelaren Ursula Andress!


Yrsa var en av nykomlingarna i almanackan 2001 och är en variant av Ursula med samma betydelser. De båda namnen delar därför namnsdag från och med 2001. Antalet namnbärare är knappt 300, av dessa har runt 200 det som tilltalsnamn. I dag kan vi bland andra gratulera kolumnisten Yrsa Stenius på namnsdagen!


  


   


Älskade dotter för din medkänsla, tyvärr kan ju ingen bota mig...men det värmer när någon bryr sig.

Och som svar på din fråga (om du inte redan för länge sedan märkt det) så är det ett rungande ja, det är ärftligt och du ÄR drabbad!


  


Har helt glömt bort att berätta om vinsten i poskodlotteriet, inte för att den var stor, utan för att ingen av oss tidigare vunnit en enda krona där. Jag måste erkänna att jag varit motståndare till att öht gå med i detta lotteri, jag vet inte varför, jag tycker ju annars om "gambling". Nå, hur som helst...det var inte jag som vann, det var R som fick ett brev om att det var påfört hans konto en summa på 1000:-, inte så illa tycker jag, det GÅR alltså att vinna.


~ Lena ~   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards