Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 26 oktober 2009

Av Lena - 26 oktober 2009 13:41

 Dagens citat el ordspråk:

 

 "Den stora faran är inte att datorerna ska börja tänka som människor, utan att människor ska börja tänka som datorer."

Källa: Sydney J. Harris


 Dagens namn: Amanda, Rasmus

 

Amanda kommer från det latinska amare som betyder älska. Amanda betyder ungefär den dyrkansvärda. Namnet kom från England i början av 1800-talet. Genom poeten Stagnelius dikt ”Amanda” blev namnet populärt i Sverige. I dag är Amanda återigen mycket populärt. Antalet namnbärare är runt 25 200, av dessa har omkring 16 400 det som tilltalsnamn. Vi kan bland andra gratulera skådespelaren Amanda Ooms på namnsdagen.


Rasmus är en smeknamnsform för Erasmus som är av grekiskt ursprung och betyder den älskvärde. Rasmus har länge varit mycket populärt i såväl Danmark som Holland. I Sverige har det varit vanligast på Gotland och i Sydsverige. Den mest välkände Erasmus är nog humanisten Erasmus av Rotterdam som i dag har gett namn till EU:s gemensamma utbildningsprogram. Populärast var Rasmus nog under 1800-talet men återkom på 1960-talet. Antalet namnbärare är runt 11 600, av dessa har omkring 9 900 det som tilltalsnamn.


  


Kan inte hitta så mycket värt att sätta på pränt idag, för jag gör ju samma saker varje dag och det är inte intressant att vare sig läsa eller skriva om, förresten gör jag inte så mycket heller.Obestämd Iofs så är jag tacksam att det inte varit värre saker som hänt idag än att en stol måste limmas, jag brukar "hänga" på den när orken tar slut och jag har några steg kvar till målet, som är endera sängen eller för att kunna fortsätta ta mig ut ur sovrummet. Det handlar om en klädd karmstol där ena armstödet lossnade då jag skulle flytta den (så att den skulle stå som jag vill). R har nu limmat och haft den stående i press så allt verkar ok igen, men nu tänker jag så här...hjälp, tänk om den rämnar i någon annan fog då jag hämtar andan genom att "hänga" på den, eller ibland också sitter ner och vilar i den, för det kan jag säga att "dröser" jag i golvet kommar jag aldrig upp igen av egen kraft. Undrar varför jag alltid oroar mig innan något inträffat, varför kan jag inte vänta och ta itu med problemet om och när det kommer i stället? Fast då kanske det kan vara för sent...eller? Mentalt vet jag ju att det inte går att få garantier på allt!!! 

Cogito, ergo sum - "Jag tänker, alltså finns jag" Källa: René Descartes

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards