Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2009

Preliminärbokning av trädgårdshjälp

Av Lena - 28 oktober 2009 12:47

Dagens citat el ordspråk:

 

"Stå på dig, annars gör någon annan det"

 Källa: Okänd

 

 

 Dagens namn: Simon, Simone


En gång gjorde Simon och Judas sällskap på dagens datum. Talesättet hävdar: ”När Simon och Judas vandrar till oss, så kommer de med vintern”. Och enligt gammal folktro trodde man att om löven föll den här dagen kunde man vänta sig en tidig men lindrig vinter.


Simon är en grekisk variant av hebreiskans Schimon som betyder bönhörelse eller den lyssnande. Namnet har använts sedan 1200-talet. Simon har i alla tider stått i almanackan för att hedra aposteln Simon Zeloten som blev biskop i Jerusalem efter att ha missionerat i Egypten. Numera är namnet ett av de populäraste i almanackan och närmar sig med stormsteg tilltalsnamnens 10-i-topp. Antalet namnbärare är runt 28 100, av dessa har omkring 21 900 det som tilltalsnamn.


Simone är ett franskt namn, den feminina versionen av Simon med samma betydelser. Det har blivit ett ganska vanligt tilltalsnamn under det senaste decenniet. Antalet namnbärare är runt 2 100, av dessa har omkring 1 000 det som tilltalsnamn.


   

 

Har äntligen ringt I, som sedan c:a två år tillbaka tagit sig an vår trädgård, för att få klippt och rensat inför vintervilan. Hon var ute på jobb utan sin almanacka, så hon ringer tillbaka, men trodde att hon kunde komma om två veckor, viket passar mig alldeles utmärkt. Det är helt fantastiskt med dessa människor jag/vi haft tur att anlita, jag vill inte ens veta hur här annars skulle ha sett ut såväl ute som inne.

 

Kvällen ska jag tillbringa framför TV:n, är någon förvånad? Jag tycker själv att jag är löjlig som börjat följa "Bonde söker fru", men det har jag, varför vet jag inte, kanske är det för att reta R, för han flyr fältet med orden "så'n jävla skit", men då timman är slut återkommer han så att vi gemensamt ser "Oskyldigt dömd", den serien är jättebra tycker vi båda två.

 

~ Lena ~

 
 
Jessica

Jessica

29 oktober 2009 19:22

Ha ha, det är roligt att du tittar på "Bonde söker fru" , din romantiska lilla toka... Nädå, jag tror nog att du är inne på rätt linje - du gör det nog för att jävlas bara... ;O) Men blir du inte lite "fast" efter ett tag så du verkligen VILL veta hur det går?

http://jesson.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards