Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2009

Tack för att ni finns!

Av Lena - 30 oktober 2009 13:34

Dagens citat el ordspråk:

 

"Jag kommer inte att bli lycklig förrän jag är lika känd som Gud."

Källa: Madonna

 

 Dagens namn: Elsa, Isabella

 

Elsa är en försvenskad form av det danska och tyska Else som i sin tur är en kortform för det hebreiska Elisheba, det vill säga Elisabeth, som betyder Gud är fullkomlighet. Namnet har använts här sedan 1422. Det var ett adelsnamn ända fram till 1800-talet då det spred sig till alla samhällsklasser. Elsa har funnits i almanackan sedan 1901. Antalet namnbärare är runt 43 700, av dessa har runt

26 400 det som tilltalsnamn.


Isabella är en spansk form av Elisabeth, som betyder Gud är fullkomlighet. En berömd Isabella var den spanska drottningen Isabella (gift med Ferdinand) som sände ut Columbus på de irrfärder som fick honom att till slut upptäcka Amerika. En annan känd Isabella, Isabella av Österrike, lovade på sin tid att inte byta linne förrän hennes make erövrat den flanderska staden Ostende. Erövringen tog fyra år och linnet hade då fått en färg som fortfarande kallas ”isabellafärgad”. Isabella har använts i Sverige sedan 1500-talet och kom in i almanackan 1901. Bland de yngre är stavningen Isabelle den vanligaste. Antalet namnbärare är runt 14 900, av dessa har omkring 8 200 det som tilltalsnamn. Fördelningen mellan de två stavningarna är ganska jämnt fördelad.

  

För era kommentarer älskade dotter, svägerska & bror!

Till J:

Svaret på din fråga blir...jodå, nyfiken som jag är så är det klart att jag vill veta hur det går med bönderna, men jag rodnar nästan inför vissas ”tafatthet” där bönderna själva tror att de är riktiga ”karlakarlar”. Jag vet inte om jag tycker det är charmigt eller bara ”töntigt”, men jag fortsätter nog ändå att titta, för som sagt nyfiken är jag ju på om någon kommer att finna kärleken av årets bönder.

Skrattade gott åt Apelgrens dilemma...

 

Till J, IM & A:

Tack för att ni tyckte till angående de dagliga citaten! Jag har nu ändrat tillbaka hur det var, för denna gång stämmer devisen ”att det VAR bättre förr”.

 

  


R köpte igår ädelgranriskvistar, dekorationer och ljus till gravarna, han åkte därefter till kyrkogården och smyckade gravarna till både sin egen (och andras) belåtenhet, jag hade sagt till honom att han inte behövde göra det själv, men han ville och kände sig mycket glad över att han klarat av det så pass bra som han faktiskt hade gjort. Jag vet att det ”kostar på”, men är man envis så är man, och på min fråga hur han klarat det sa han ”det har varit en jäkla kamp mellan psyket och kroppen, men det gick”. Ringde därefter broder A som stod i startgroparna för att göra det R just gjort, men då kunde han denna gång ta det lugnt, vänta ett par dagar innan han går dit och tänder ljus. Som jag tidigare skrivit så är dessa båda av den rätta kalibern, de bryr sig inte bara om levande utan även våra älskade och saknade döda.

~ Lena ~

 
 
Ingen bild

Jessica

30 oktober 2009 18:33

Och på tal om Madonnacitatet var det bland det kaxigaste jag hört! Bra där! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards