Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 1 november 2009

Av Lena - 1 november 2009 17:03

Dagens citat el ordspråk:

 

"Den som hugger med svärdet, skall dödas av skidan."

Källa: Adrien De Montluc

 

Dagens namn: Från och med 2001 har ingen namnsdag på Allhelgonadagen.


Allhelgonadagen

I dag är det Allhelgonadagen som alltid infaller den 1 november och tidigare var en helgdag, men som avskaffades av Gustav III 1772. Allhelgonadagen är fortfarande viktig i de katolska länderna och har följande upprinnelse: När man byggde om det antika templet Pantheon till kyrka lät påven Bonifatius IV köra dit 28 vagnslaster med ben från helgon och martyrer. Det var till dessa helgon och martyrers minne som Allhelgonadagen först firades. Dagen efter, den 2 november, firade man i den katolska kyrkan även alla själars dag för döda familjemedlemmar.


Den 1 november kallas också den ”första vinterdagen”. Och vill ni veta hur vintern kommer att bli är det bara att följa Bondepraktikans råd: ”Gå ut i skogen vid Allhelgonadagen och leta upp en frisk ek eller bok och skär ett spån ur trädet. Är flisan torr blir vintern varm, men är den våt blir vintern kall”. Ordspråket säger också att ”som vädret är kring Allhelgonadagen så blir också sommaren”.


Till er, älskade svärson och dotter!

Hur kunde jag skriva eller ens känna som jag gjorde igår, jag menar, jag har ju er, men trots att jag vet och känner det så kommer sådana "downperioder" emellanåt, jag brukar iofs tiga och lida, men denna gång blev det dock för mycket för mig då jag hamnade i "skottgluggen" utan att vara motståndare till förändring. Därför skrev jag som jag gjorde och tyckte synd om mig själv i inlägget...men förresten det ÄR synd om mig. ;-)

Era kommentarer värmde gott och fick mig att känna mig mycket, mycket bättre så än en gång 1000 tack till er!

 

Varmt välkommen på tisdag efter jobbet, då har vi förhoppningsvis fått fotvård, det är iaf inbokat till tisdag em. Så då kommer vi att sväva på, om inte moln, så i alla fall lätta(re) fötter......tjolahopp!  

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards