Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 7 november 2009

Av Lena - 7 november 2009 15:52

Dagens citat el ordspråk:

 

"Var dag har nog av sin plåga."

Källa: Bibeln


 Dagens namn: Ingegerd, Ingela


Ingegerd är ett fornsvenskt namn som finns på runstenar med inskriptionen Ingigärdh. Namnet är sammansatt av guden Ing och ord för skydd, och betyder därmed den av Ing av skyddade. Ingegerd var vanligt i äldre tider och bars bland annat av Olof Skötkonungs dotter. Det har funnits i almanackan sedan 1901. Ingegerd var som populärast på 1920-talet.

Antalet namnbärare i dag är runt 46 300, av dessa har omkring 9 500 det som tilltalsnamn. Grattis säger vi till bland andra före detta talmannen Ingegerd Troedsson.


Ingela är antingen en variant av Ingegerd med samma betydelse eller så är det en tysk smeknamnsform för Inge. I Tyskland är nämligen Inge ett feminint namn, betydelsen är dock densamma som för Ingegerd (se ovan!). Ingela hade sin storhetsperiod från 1950-talet och några decennier framåt, men är inte så vanligt i dag. Antalet namnbärare är runt 20 000, av dessa har omkring 12 500 det som tilltalsnamn. Grattis kan vi säga till bland andra schlagertextförfattaren Ingela ”Pling” Forsman.


  

Till dig Irja för din kommentar!

Det jag kan göra för att försöka trösta dig i din sorg och saknad efter din älskade bror är inte mycket. När man gjort en så stor förlust vet jag emellertid att sorgen aldrig går över, men den förändras! Du har ju avundsvärt många att slösa din kärlek på, din man, dina barn, dina barnbarn, och t.o.m ett barnbarnsbarn för att nämna dina allra närmaste. Dock kan ingen ersätta den som gått bort, men kanske hjälpa till att lindra smärtan.

Och som du skrev i ditt inlägg...du ÄR rik trots allt! 



I går kväll "lusläste" jag Loves blogg som jag definitivt kommer att följa. På ett ställe skrev hon att hon skulle lyssna på en man som spelade panflöjt som en gud och vars namn var/är Gheorghe Zamfir. Honom hade jag aldrig hört talas om...så, snabbt in på YouTube där jag hittade en underbar version av "The Rose". Den får mig att vaggas till ro och bara, bara va´, lyssna...


http://www.youtube.com/watch?v=wyI5Z5fJrBc


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards