Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 9 november 2009

Av Lena - 9 november 2009 11:06

Dagens citat el ordspråk:

 

"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem."

Källa: Bette Davis


 Dagens namn: Teodor, Teodora


Teodor kommer av grekiskan och har bildats av orden theos som betyder Gud och doron som betyder gåva. Följaktligen betyder namnet något i stil med Guds gåva. Namnet etablerades genom ett helgon i Mindre Asien, den romerske soldaten Theodor av Euchaita, som år 303 anlade en brand i ett stort hednatempel, gudamodern Cybeles tempel. Theodor blev tagen på bar gärning och brändes ihjäl levande. Men enligt legenden förblev hans kropp oskadd, medan hans själ steg till himlen med varmluften och ingick i ”den eviga glädjen”. Teodor har använts i Sverige sedan 1400-talet men det är först på senare år som det blivit förhållandevis vanligt. Namnet Teodor är mycket vanligt inom den grekiska och ryska kultursfären. I Ryssland skrivs dock namnet som Fjodor - författaren Fjodor Dostojevskij var en berömd ryss med detta namn. I de anglosaxiska länderna heter det Theodore eller Teddy - namn som båda användes av den amerikanske presidenten Theodore Roosevelt (1901-1909), Panamakanalens skapare som även är den man som Teddybjörnen är uppkallad efter. Antalet namnbärare är runt 7 500, av dessa har omkring 1 700 det som tilltalsnamn. Fördelningen mellan stavningarna Teodor och Theodor är ganska jämn, med en viss övervikt för den förstnämnda. Å andra sidan är det fler som har Theodor som tilltalsnamn! En känd svensk Teodor kommer faktiskt från Grekland, författaren Theodor Kallifatides, grattis!


Teodora är den kvinnliga motsvarigheten till Teodor och de bägge namnen delar därför namnsdag från och med år 2001. Teodora har aldrig varit något vanligt namn i Sverige. Antalet namnbärare är knappt 800, av dessa har runt 300 det som tilltalsnamn. Stavningen med T- i början är lite vanligare än den med Th-. De senaste åren har Teodoras popularitet faktiskt ökat något. År 1999 var det fyra flickor som fick Teodora som tilltalsnamn och ytterligare två som fick det som andranamn.


  


I morse var vår trädgårdstjej här och rensade och klippte i trädgåden, så nu är den klar inför vintervilan. Inte för att det numera är så mycket till trädgård kvar av den ursprungliga, som jag faktiskt berömmer mig själv med att ha haft i lika pedantiskt ordning som det då också var här inomhus. Det är säkrast att försöka förtränga bådas tidigare "prakt", så jag inte börjar känna panik över dess nuvarande skick. Ingen ska känna sig träffad, för vi har det så rent och snyggt hos oss som det bara är möjligt, men som alla vet har jag alltid varit extrem med såväl inom- som utomhusskötsel. Och faktiskt har jag förstått att ordspråket "själv är bäste dräng" måste vara myntat med mig i åtanke. =D

När jag nu sagt detta så kan jag berätta att jag har det i generna, min morfar och min mamma var precis likadana, eftersom morfar dog då jag var 10 år så har jag inga egna minnen direkt över hans personlighet, men jag kommer ihåg honom och att han hade anlagt ett stenparti i trädgården där han också placerat egentillverkade bord och bänkar av stenblock. Som barn tillbringade jag några somrar hos honom och min äldsta moster som blev hemmadotter efter mormors död, mormor som jag aldrig träffat, hon kämpade mot sin cancer, och hennes högsta önskan var att hon skulle få leva så länge att hon fick se sitt första barnbarn, hon försökte, men orkade inte, så bara 1½ mån innan jag föddes så dog hon.

Jag minns en gång då jag var och lekte ensam i detta stenparti, där det i en slänt bredvid växte ett bestånd av fingerborgsblommor (digitalis), och att jag skulle pröva att just sätta en av blommorna på mitt finger, och då jag gjorde detta störde en geting som var gömd inne i blomman, den chock och värme som genomströmmade mig då den stack mig kan jag känna än i dag. Inte konstigt att jag älskar dessa ståtliga blommor, med sådana minnen och de finns faktiskt kvar i vår trädgård.

Mamma berättade f.ö att morfar haft så vackert i trädgården under hennes uppväxt att folk som var på väg förbi ofta stannade och kommenterade hur fint där var.

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards