Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 10 november 2009

Av Lena - 10 november 2009 17:45

Dagens citat el ordspråk:

 

"Droppen urholkar stenen."

Källa: Latinskt ordspråk

 

I dag är det Mårtensafton. En stor dag för inte minst skåningarna som frossar på gås och svartsoppa. Förklaringen till dagens meny, gås och svartsoppa finns i en legend om Martin av Tours, en färgstark gallisk biskop som levde på 300-talet och är Frankrikes apostel. En av legenderna om honom berättar hur han försökte undkomma att bli biskop genom att springa och gömma sig i en gåsastia, men gässens kaklande avslöjade honom. Där har ni sambandet mellan Martin av Tours och skåningarnas gåsfest.


 Dagens namn: Martin, Martina

 

Martin är en tysk form av det latinska Martinus som betyder krigisk, stridbar och kommer från den romerska krigsgudens namn Mars. S:t Martin hette Frankrikes apostel som levde på 300-talet, han blev så småningom biskop av Tours. Egentligen firas hans dag den 11 november, alltså i morgon. Men den dagen är reserverad för den svenska formen av Martinus, Mårten. Martin har istället namnsdag, efter Martin Luthers födelsedag den 10 november 1483. I dag finns det runt 69 400 som heter Martin, av dessa har omkring 35 500 det som tilltalsnamn. Kända svenska namnsdagsbarn är bland andra gamla fotbollsstjärnan Martin Dahlin, revyartisten och komikern Martin Ljung och tv-programledaren Martin Timell, grattis!


Martina är en feminin version av Martin med samma betydelse. Martina har runt

12 400 namnbärare, av dessa har omkring 6 700 det som tilltalsnamn.


   Till dig Irja för dina kommentarer!

Tänk att ni redan har detta täcke av snö uppe i Piteå...vackert ja, men alldeles för tidigt tycker jag.


När man drabbas av allvarliga motgångar men tar sig igenom dem har man nog lättare för att uppskatta livet, och som du skriver, det gäller att fånga dagen och glädjas åt den och skapa små glädjeämnen i vardagen.


  


Städdagen började inte utan problem...jag vaknade vi 07-tiden, tog mina mediciner, och kände redan där att jag bara hade ett val, nämligen att stanna uppe så här tidigt trots att jag kunnat sova två-tre timmar till. Varför kan jag aldrig lära mig att det som sker sker då det ska antingen jag är med eller ej och att jag inte kan göra något åt det. Denna morgon kände jag emellertid i luften att R skulle få det jäktigt i de förberedelser han har att göra inför städningen och A:s ankomst. Men som alltid flöt det på, om än trögt idag, men han/vi var precis klara då A kom. Undrar om någon förstår hur dessa enkla sysslor får oss att känna oss? Tungan ute

Nåväl, nu har A precis städat klart och kört hem till sig och vi har fått rent och fint här. =D

Vid flera tillfällen under dagen så föll snön, ibland riktigt tätt och med stora flingor, men den blev inte kvar på marken utom på en del torra platser. Senare då vi satt och "fikade" övergick snön, som så ofta i regn. Men det är kallt både ute och inne, så R intog horisontalläge i sängen med tidningen, och jag svepte om mig min pläd och satte mig här för dagens blogginlägg.


Apropå vad som sker det sker...


http://www.youtube.com/watch?v=nX3lKVBz2qU 


Fick 1956 en Oscarsstaty för bästa sång!


~ Lena ~



Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards