Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 11 november 2009

Av Lena - 11 november 2009 12:15

Dagens citat el ordspråk:

 

"Pension, den lyckliga ålder då man helt ostraffat kan lata sig."

Källa: Washington Irving


 Dagens namn: Mårten


Mårten är en svensk form av Martinus som är vanligast i sydliga Skåne och nordliga Norrland. Namnet har samma betydelse som Martin, det vill säga, krigisk eller stridbar. Sedan 1751 har Mårten haft namnsdag i Sverige. Att Mårten ensam har namnsdag i dag beror på att almanackutformarna tagit stor hänsyn till skåningarnas känslor. Förklaringen till dagens meny, gås och svartsoppa finns i en legend om Martin av Tours, den färgstarke galliske biskopen som det berättades om igår, den 10 november. En av legenderna om honom berättar hur han försökte undkomma att bli biskop genom att springa och gömma sig i en gåsastia, men gässens kacklande avslöjade honom. Där har ni sambandet mellan Martin av Tours och gåsfest på Mårtens afton, som i och för sig firas dagen innan på lördag. Antalet namnbärare är runt 5 700, av dessa har omkring 3 000 Mårten som tilltalsnamn.


  

Tack snälla svägerska och bror för att ni tycker om när jag förlorar mig i minnen från förr...man gör gärna det när man inte upplever så mycket i sin vardag =D. Men i detta fallet är det ju bara positivt, för jag är snart ensam om att ha träffat och därmed också om att kunna berätta, i mån av hågkomst, om flera av våra äldre döda släktingar. Tyvärr, då det gäller våra farföräldrar är mina minnen inte så starka, jag minns att vi då vi var i Johansfors alltid hälsade på dem i Oskarström och jag kommer då särskilt ihåg farmors hemkokta jordgubbssaft och hennes underbara inläggning av bordsgurka (som ni märker älskade jag mat redan som barn *fniss*). Sedan minns jag farfars i mitt tycke "konstiga" pekfinger, han hade skadat det och kunde inte böja fingret, som i vad han än gjorde alltid uppmärksammades för att det liksom "pekade" hela tiden. Jag minns också hans stora "Stalinmustasch" och att han alltid drack kaffe på fat och jag var helt fascinerad av att han hade en rå äggula i sitt kaffe, detta hade (och har) jag aldrig sett någon annan ha.

Kuriosa: Jag var lite osäker på om jag mindes rätt ang. det här med kaffe och ägg och "googlade" därför på det och hittade följande...I Vietnam kan man beställa en "Ca phe trung" - starkt varmt kaffe med en rå äggula i.


Ett ännu tidigare minne, innan vi flyttade till L-e har jag faktiskt också, det var då broder T och jag en gång skulle sova över hos farmor och farfar, vilket inte alls gick så bra eftersom T vägrade att lägga sig och han kastade från övervåningen ner "pottan" som farmor ville att han skulle använda. Hur det hela slutade kommer jag inte ihåg, att jag minns denna incident beror antagligen på att jag skämdes över T, jag som älskade detta äventyr att vi skulle få sova där.
Det var dagens fragment av barndomsminnen, men säkert kommer det att "poppa" upp fler vad det lider.


Så till programmet "Ullared", ja herre guuud vilket folk det finns, tänk att handla för ett helt år, och till en hel familj. Jag känner mig generad å deras vägnar...och pinsamt berörd av lagerkillen, är JAG klok tro? Förutom de personer du nämnde IM så skrattade jag faktiskt gott åt väninnorna från Göteborg, deras humor gillar jag. Jag måste erkänna att jag är avundsjuk på alla som kan åka till Ullared, för i mitt friska liv var jag där c:a två ggr/år.

Då som nu var det de låga priserna som lockade och vi var nog bland de första som åkte dit för att klä upp våra barn, sedan GeKå:s i mitten av 60-talet flyttat in i stationhuset. Vi tog det senare, allteftersom affärerna blev fler och fler, som en heldagsutflykt och jag ser tillbaka på dessa resor med värme och glädje. Men R förstod aldrig hur i hela världen det kunde ta en hel dag att undersöka det som han, de ggr han var med, gjorde på en kvart, därefter gick han till bilen och satt (och sov) där tills jag blev klar. Tänk då att vara där idag med den enorma expansion som skett...vi hade kanske också behövt övernatta för att hinna med att kolla in allt. =D

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards