Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 12 november 2009

Av Lena - 12 november 2009 14:13

Dagens citat el ordspråk:

 

"Man ska aldrig fuska när man har vinnande kort på handen."

Källa: Oscar Wilde


 Dagens namn: Konrad, Kurt


Konrad är ett forntyskt namn som i äldre tider stavades Kounrat vilket var sammansatt av två ord som betyder djärv och beslut, det vill säga ungefär djärv rådgivare. Det är ett tyskt medeltida furstenamn som har funnits i almanackan sedan 1700-talet. Vanligast har det varit i Norrland. Populärast var Konrad kring förra sekelskiftet. Antalet namnbärare är runt 3 700, av dessa har omkring 800 det som tilltalsnamn. Knappt en fjärdedel stavar namnet Conrad.


Kurt är en kortform för Konrad med samma betydelser (se ovan!). Det kom till Sverige på 1700-talet och var som populärast på 1920-talet och några årtionden framåt. Mest känd är kanske en påhittad person, nämligen Kurt Olsson (alias Lasse Brandeby). En under början av 1990-talet omtalad Kurt var den amerikanske rockmusikern Kurt Cobain i bandet Nirvana. I dag finns det runt 39 700 Kurt i Sverige, av dessa har omkring 25 500 det som tilltalsnamn. Cirka 6 400 av dessa stavar namnet Curt.


 

Tack Ragnvi för besöket och din kommentar och varmt välkommen tillbaka!

Nu har jag länkat till din blogg och kommer fortsättningvis garanterat att gå dit ofta och läsa om dig och det du visar och skriver.


Vill även rikta ett tack till dig "Lyckans smed" för titten! @--<----<----




  

Tänkte tidigt i morse att jag skulle ringa distriktsköterskan trots att hon sagt att hon skulle höra av sig då det blev aktuellt med vaccination för min del. Efter allt jag läst i tidningar och på nätet så måste jag säga att jag trodde att jag "kommit bort i hanteringen". Dock blev tröttheten mig övermäktig, liksom tveksamheten så det jag gjorde var att lägga mig och läsa gårdagens skvaller i Se & Hör. Självklart somnade jag, men väcktes av att telefonen ringde, och det visade sig vara dsk, så åter igen stämde uttrycket "två själar och en tanke". Nåväl, jag hann ur sängen och ut i badrummet för en slarvtvätt innan hon kom tillsammans med en kille som också han varit här tidigare, detta efter att  R haft sin stroke 2006 och inte fick köra bil på några veckor, men måste få sitt PK-värde kontrollerat. Min fråga är nu varför de var två personer som kom, jag menar om det nu är så svårt att hinna med dessa vaccinationer så kunde de väl vara mer effektiva och dela på sig och sina resurser för att då nå fler.

Sedan jag väl fått min injektion så sa de att det ska räcka med denna enda dos, har läst att rekommendationen och tveksamheten varit, och är, (tror jag) stor ang hur många doser som krävs för fullgott skydd, men nu sa de så iaf.

Vi hade ju båda fått blanketter att fylla i som skulle lämnas i samband med vaccinationen, de ska tydligen arkiveras och dokumenteras på något sätt...hmmm...undrar varför, är det något som ska undersökas utan att vi får veta något?

Förresten, R fick ingen vaccination utan han får allt åka till vårdcentralen för att få sin dos. 

Nu kan åtminstone jag förhoppningsvis glömma allt om svininfluensan, och några biverkningar av dagens vaccination vill jag inte ha, så det så!

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards