Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 13 november 2009

Av Lena - 13 november 2009 15:45

Dagens citat el ordspråk:

 

"Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död."

Källa: Latinskt ordspråk


 Dagens namn: Kristian, Krister


Kristian härstammar från latinets Christianus som betyder kristen. Kristian var ett kunganamn på 1400- och 1500-talet och blev i Sverige känt och ökänt genom två danska unionskungar, Kristian I och Kristian II ”Tyrann” som han kallades i Sverige. Kristian var som populärast under 1960-, 1970-, och 1980-talen men är fortfarande ett av de 50 vanligaste förnamnen bland de yngsta. Antalet namnbärare är runt 49 900, av dessa har omkring 23 300 det som tilltalsnamn. Den vanligaste stavningen är Christian, men runt en tredjedel stavar det Kristian. Sedan finns det även en liten grupp, cirka 1 100, som stavar det Cristian.

 

Krister kommer från Cristiern som i sin tur är en sidoform av Kristian med samma betydelse. Namnet har använts som dopnamn i Sverige sedan 1400-talet. Populärast var på 40-talet. I dag finns det runt 81 900 Krister i Sverige, av dessa har omkring 33 600 det som tilltalsnamn. Stavningen Christer är det vanligaste, men runt en fjärdedel stavar namnet Krister. Slutligen finns det knappt 1 500 som stavar det Crister. I dag har bland andra dansbandskungen Christer Sjögren, samt sångaren och låtskrivaren Christer Sandelin namnsdag, grattis!


  

Till dig kära dotter för kommentaren igår!

Nu gäller det bara att få iväg din far så snabbt som möjligt för att få sin dos, och hoppas på att det finns vaccin tillgängligt när han väl åker dit, han lär ju knappast jaga en spruta menar jag *fniss*.

Jag har faktiskt lite ont i armen idag, med betoning på lite. Har "snyggD" känt någon biverkning idag?


  


Beställde igår varor med önskemål om hemkörningstid 17.oo - 19.oo idag, men redan 14.30 stod de utanför dörren, sedan en tjej ringt en stund innan om att hon var på väg, (lite tidigare än önskat sa hon), men jag tycker det var mycket tidigare. Det är ju av stor betydelse att R ska vara hemma eftersom jag inte klarar av att ställa in allt samtidigt som jag ju måste bocka av listan på det vi erhållit. Eller rättare sagt, R måste vara hemma och göra jobbet medan jag bockar av. Allt löste sig dock eftersom R som var nere i L-e faktiskt var på hemväg då jag "panikringde". Men jösses alltså...vi hade problem att få IN backen i köket...kan ni se oss med varsitt tag i backen...jag först som kan gå, men inte orkar, och därefter R som knappt varken kan eller orkar gå idag p.g.a att han har en riktigt "dålig ryggdag".

Nu sedan vi ställt in allt så kan jag äntligen inta sängläge, vilket jag känner att jag är i behov av. Efter lite läsning och eftermiddagssömn så är det TV-tittande inbokat med de stående fredagsprogrammen för resten av kvällen.

~ Lena ~


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards