Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 14 november 2009

Av Lena - 14 november 2009 04:15

Dagens citat el ordspråk:

 

"Livet är en strid från början, ungdomen dess bärsärkagång."

Källa: Esaias Tegnér


 Dagens namn: Emil, Emilia


Emil är en svensk form för franskans Émile som kommer från det gamla romerska släktnamnet Æmilius. Betydelsen är den flitiga, den ivriga, den ihärdiga. I svenska almanackan hamnade Emil 1901. Mest kända Emil i Sverige är han i Lönneberga som Astrid Lindgren skrivit om. Emil är i dag bland de populäraste namnen bland de yngsta, vanligast är det i Dalarna och Sydsverige. I dag heter runt 39 000 Emil, av dessa har omkring 19 800 det som tilltalsnamn.


Emilia är en feminin form för Emil med samma betydelser, det vill säga den flitiga, den ivriga, den ihärdiga. Namnet kom från Frankrike i slutet av 1700-talet och en av de första namnbärarna var författaren Emilia Flygare-Carlén (1807-1892). Namnet var mycket populärt på 1800-talet och kom in i almanackan 1901. I dag finns det cirka 17 200 Emilia i Sverige, av dessa har omkring 5 800 det som tilltalsnamn.


  


Älskade Jessica-dotter, tack för kommentaren som alltid är lika kär att få, jag instämmer och ska ge dem en ”känga” efter helgen.

      

Till Love vill jag säga att vi har samma favorit i Idol och även samma föraning om vem som kommer att vinna, men å andra sidan är de jätteduktiga alla fem som är kvar. Att ha kommit så här långt, har det ju tidigare visat sig, kommer säkert att resultera i att deras karriär som artister på allvar tar fart.

Alla har vi vårt att kämpa med och mot och du har ju ditt, så då är vi i varandras och därmed i fint sällskap *fniss*.

Jag är skrockfull i mångt och mycket, men faktiskt inte i det här att det skulle vara värre med fredagen den 13:e än andra dagar.

   

Charlotte vill jag tacka för besöket och hoppas du ska trivas i sällskapet! Men hallå, vaddå, bara gå hemma, du håller väl inte på att skapa fler ”mansgrisar”, förlåt, men i min generation finns där så många att det räcker och blir över. Dock är den som håller skutan flytande värd all heder!


     

Lars min vän…hur läser du? Det var bara igår som det, iofs för andra gången ”strulade” med varuleveransen. Normalt så bär personalen in varubacken i köket, vi skulle faktiskt även kunna få varorna uppackade och inställda i skåp och hyllor, men DÄR går gränsen alltså! Det var för att R inte var hemma som det blev som det blev igår, (och jag som valde det alternativet då tjejen ringde så tidigt). Precis som vanligt visar du dig vara en klippa och det känns mycket, mycket bra, så tack för ditt erbjudande *niger och bockar*.


     




Så tidigt som jag är uppe kan man förvillas tro att jag är bagerska eller nå't, men sanningen är den att jag inte kunde sova p.g.a grubblerier. Självklart beror det i sin tur på de många timmarna jag sov i går em. Det spelar ju ingen större roll för jag har inga tider att passa sedan flera år, och konstiga sovtider har jag ju alltid haft.

Det som bl.a "poppade" upp i huvudet var om jag mindes rätt då det gäller USAS:s 2:a president John Adams. Det var den kostymserie om honom, som började visas i SVT1 i söndags, som fick ett minnesfragment att vakna som min dotter berättade då hon kom hem sedan hon bott i USA ett år som utbytesstudent. Hennes värdfamilj hette just Adams och jag vill minnas att de under en av de utflykter de bjöd med henne på var till någon kyrkogård som de hade särskilt tillstånd att besöka p.g.a detta släktskap. När du läser detta kära dotter så tänk tillbaka och försök minnas, inte för att det har någon som helst betydelse i annat fall än att jag då får konstaterat om jag yrar eller ej.

Som dagens rubrik valde jag kompdag för sedan jag skrivit klart här så tänker jag  gå i ide för resten av dagen. Vilken tur då att jag hade kompledighet att ta ut. =D  

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards