Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 16 november 2009

Av Lena - 16 november 2009 10:45

Dagens citat el ordspråk:

 

"Vår räddning och vår undergång finns inom oss."

Källa: Epiktetos


 Dagens namn: Vibeke, Viveka


Vibeke var en av nykomlingarna i almanackan 2001. Det är ett danskt eller lågtyskt namn som troligen betyder liten kvinna. Orsaken till att namnet fått plats i kalendern är med största sannolikhet att det är en sidoform av namnsdagsgrannen Viveka. Det är i alla fall inte av omtanke om landets blomsteraffärer som namnlängdskommittén lät sig bevekas. Antalet namnbärare är runt 600 personer, av dessa har omkring 300 det som tilltalsnamn.


Viveka har lågtyskt ursprung och betyder alltså något i stil med liten kvinna. Namnet är känt i Sverige sedan 1700-talet. Antalet namnbärare i dag är runt

3 200, av dessa har cirka 1 500 det som tilltalsnamn.

Till Margit, för dina kommentarer och "info" om dig och din Lasse!

Har varit och hälsat på hos dig och sett att du arbetar på nätterna och då kan jag säga ärligt att nätterna betraktar jag som min favorittid. Ända sedan jag var barn har jag älskat att vara uppe då (nästan) alla andra sover. Har också under en period arbetat natt (c:a 6-7 år). Innan och efter dessa år har jag dock jobbat som ”vanligt folk”, detta sedan då först min mamma och sedan min man haft fullt sjå med att få väckt mig på mornarna. Jag arbetade också inom vården, på ett vårdhem för förståndshandikappade och flyttade senare med en grupp till Göteborgs centrum under tidigt 90-tal, dessa år som ju alla vårdhem la's ner i parti och minut. Det var väl inte så genomtänkt alla gånger enligt mig. Eller jag kanske hade jobbat där så länge att jag blivit instutionsskadad? Men jag tyckte och tycker att både boende och personal kände mer gemenskap och kunde utnyttja närheten till grannarna bättre och det i sig gjorde att alla kände mer för varandra än som det senare blev med små grupper som mest blev hänvisade till just bara sig själva, att träffa många människor kändes tryggt för alla och ingen hade tråkigt, inte på samma sätt som jag vet att många fått det efter flytten, de kände sig isolerade helt enkelt och kunde inte som tidigare hälsa på sina vänner i ett närliggande hus på egen hand, det blev nödvändigt att planera och vara beroende av personalen, och det var ett steg bakåt tycker jag, vi hade ju som personal till uppgift att få de boende att växa och bli så självständiga som möjligt. Inte så lätt att anpassa sig från ett härligt boende på landet till storstadens puls.


  

Jessica, nu underskattade du min intelligens *fniss*, det är klart att jag visste att Arlingtonkyrkogården är stor, iofs visste jag inte hur många eller vilka som låg där...men nu vet jag!


Här kommer Mona, Maria och Maud och piggar upp oss eller iaf mig...


http://www.youtube.com/watch?v=ZMYHfgQG-I4


Herre guuud, nu har det redan gått en månad sedan jag betalade bort den förhatliga reklamen!

Jag får väl anlita någon som kan hjälpa mig sms:a igen...jag har faktiskt ingen mobil *skratt*. Eller ska jag tvingas lära mig DET också, jag menar R har ju en mobil som han iofs inte behärskar då det gäller just sms och han är inte heller intresserad av att lära sig...inte ens för min skull.   

Jag har tidigare sagt att jag har så mycket "blingbling" i min blogg att den inte kan visa reklam också även om den är diskret, och det tycker jag fortfarande.

~ Lena ~ 



Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards