Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 20 november 2009

Av Lena - 20 november 2009 12:22

Dagens citat el ordspråk:  

 

"Andra lever för att äta, jag äter för att leva."

 Källa: Sokrates


 Dagens namn: Pontus, Marina


Pontus har grekiskt ursprung och härstammar troligen från ordet pontos som betyder hav. Pontus användes första gången på 1600-talet men redan på 1500-talet blev namnet berömt genom fältherren Pontus de la Gardie som var i svensk tjänst. År 1797 kom det in i almanackan för att förmodligen hedra just nämnde fältherre. Pontus har ökat våldsamt under de senaste 20 åren och är nu ett av de 50 vanligaste tilltalsnamnen. I de äldre generationerna är namnet inte alls lika vanligt. Antalet namnbärare är runt 13 500, av dessa har omkring 11 000 det som tilltalsnamn. Grattis kan vi i dag säga till bland andra före detta fotbollsspelaren Pontus Kåmark!


Marina kommer från latinets mare som betyder hav och har därmed en liknande betydelse som nya namnsdagsgrannen Pontus. Marina är ett gammalt helgonnamn och finns dokumenterat i Sverige sedan 1300-talet. Men det var först på 1960-talet som det på allvar började användas här. Antalet namnbärare är runt 9 000, av dessa har omkring 5 600 det som tilltalsnamn


  

Till Solveig som jag också tackar för beröm och önskar välkommen tillbaka!


  

Till Jessica för uppmärksamheten *fniss*!


  

Till Margit för upplysningen och hälsningen!



  


Skrev tidigare idag att jag skulle återkomma och visst det har jag härmed gjort, men trots att det gått flera timmar sedan sist så har jag tyvärr inte hittat något värt att sätta på pränt. Därför känner jag att det får räcka för idag för nu har så ont i ryggen så jag tror den går å. Om nu någon oroar sig så gör inte det...jag tar ett par tabletter som jag ibland måste ta till och sedan blir livet uthärdligt igen, och när jag skriver detta är klockan lite över sex på kvällen och jag måste ju vila innan TV-kvällen börjar.   

Förresten kom jag på att den sol och det vackra vädret från tidigare idag nu ändrat sig och blivit som det brukar med regn, regn, och ännu mera regn.   

  

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards