Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 1 december 2009

Av Lena - 1 december 2009 14:15

 

Dagens citat el ordspråk:

"Alkoholen är bedövningsmedlet som tar oss genom livets operation."

Källa: George Bernard Shaw


 Dagens namn: Oskar, Ossian


Oskar är ett engelskt namn som troligen härstammar från det fornnordiska namnet Asgeirr som är bildat av två ord som betyder gud (as) och spjut. Kejsare Napoleon gav detta namn till sin gudson, vännen Jean Baptiste Bernadottes barn Oscar. På så sätt kom namnet in i almanackan Sverige 1812 eftersom Jean Baptiste Bernadotte kom att bli svensk kung under namnet Karl XIV Johan, och hans son blev Oscar I. Oskar var länge under 1900-talet ovanligt, men har på senare år ökat mycket i popularitet. Antalet namnbärare är runt 62 300, av dessa har omkring 25 000 det som tilltalsnamn. Stavningen med –k- är vanligast, ungefär en tredjedel stavar namnet med –c-.


Ossian är ett keltiskt namn av okänd betydelse. Det blev känt i Europa genom James Macphersons diktcykel ”Ossians sånger” som skrevs i mitten av 1700-talet. Namnet har aldrig varit vanligt i Sverige. Antalet namnbärare är runt 2 000, av dessa har knappt 400 det som tilltalsnamn.


  

Till er som gladde mig med kommentarer igår  


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Idag har det hänt MEN...inte fan är jag full för att jag ramlar omkull. =D

Det går an att vara kaxig nu när tillbudet slutade väl, men så här var det...

Ovanligt tidigt kom hemtjänsten med dagens lunch, jag satt framför datorn (var annars) och var helt koncentrerad på webben, därför slarvade jag med att se till så att syrgasslangen inte skulle ställa till det när jag gick för att hämta maten, men det var just det som skedde, slangen letade sig in under mattan i hallen, som då jag "flängde" till drog med sig halva mattan. Ingen fara (trodde jag, ja) som då jag skulle gå tillbaka från ytterdörren halkade på golvet, som alltså var halt där mattan legat (vem tänkte så långt, inte jag iaf) utan jag stöp och förpackningarna med mat, rårivna morötter och efterrätt flög åt alla håll. Det kändes med en gång att jag vred till vänsterbenet och på nå´t sätt också stortån. Och liggande blev jag utan att kunna ta mig upp!!!  Men efter en stund och sedan andningen blivit normal (kan ni ana paniken?) så kunde jag krypa in i vardagsrummet och klarade att med soffan som stöd komma upp i densamma. DÅ kom mannen in, han hade varit i garaget och därmed missat hela skådespelet. Nåväl, det slutade med att jag klarade mig undan med blotta förskräckelsen som tur var, endast i stortån gör det lite ont nu om jag "viftar" på den, så det får jag väl låta bli. =D


Tror ändå att chocken över fallet kräver att jag vilar ett par timmar så det ska jag göra nu   

~ Lena ~


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards