Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 8 december 2009

Av Lena - 8 december 2009 14:15


Dagens citat el ordspråk:

"Att fela är mänskligt, att förlåta gudomligt."

Källa: Latinskt ordspråk


 Dagens namn: Virginia 


Virginia kommer av latinets virgo som betyder jungfru, jungfrulig. Den första svenska med detta namn var en av Erik den XIV:s döttrar. På 1600-talet blev namnet populärt inom den svenska adeln. Det första barn som föddes av engelska föräldrar i USA döptes till Virginia Dare. Hon föddes 1587 och namnet hade hon fått för att hedra drottning Elisabeth I som kallades jungfrudrottningen Virginia tog plats i den svenska almanackan 1901 tack vare almanacks-reformatorernas skämtlynne. Virginia betyder ju som sagt jungfrulig och den 8 december var tidigare dagen då man firade jungfru Marias obefläckade avlelse. Dagen är helgdag i de katolska länderna eftersom den katolska kyrkan lär ut att också jungfru Maria blev avlad på övernaturligt vis. I dag är Virginia ett mycket ovanligt namn. Antalet namnbärare är runt 1 700, av dessa har omkring 300 det som tilltalsnamn.

Till Yvonne, Stinalill och Skomakar Lisa för gårdagens kommentarer & till Irja för dagens.


  




Ett barndomsminne om namnet Virginia är för alltid förknippat med min kära moster som har det som "andranamn" och som inte nog kunde betona hur förhatligt hon tyckte detta var. Själv tyckte jag då som nu att det var/är ett fint namn.


Men...ett av mina namn är Selma, vilket jag som barn skämdes så mycket över att jag, om det var möjligt helt sonika lät bli att nämna då någon frågade vad jag hette. Historien bakom mitt namn var att min mormor hetat det, och då jag föddes strax efter hennes död kändes det självklart helt naturligt att jag fick hennes namn, jag som var hennes första barnbarn, men som hon aldrig fick se. Idag är jag stolt bärare av detta Selma, som jag också noterat "blivit inne" igen bland födelseannonserna.

Undrar varför man reagerar så på ett namn att man som barn skäms över det? Jag blev aldrig retad för det, men ändå var min reaktion över namnet skam.


Tyvärr tillhör mannen dem som regerat negativt på vaccinationen. Idag då han vaknade kände han sig alldeles "febrig" och illamående utöver de mer vanliga symtomen med ömhet i armen. Men, men, han kunde äta sin lunch, så förhoppningsvis återgår snart allt i normala banor.

~ Lena ~



Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards