Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 9 december 2009

Av Lena - 9 december 2009 11:26

 

Dagens citat el ordspråk:

"Abstinens är bevis på måttlighet."

Källa: Platon


 Dagens namn: Anna

 

Anna kommer troligen ursprungligen från det hebreiska namnet Hanna (Channa) som betyder benådad eller så kommer det helt enkelt från ett baby ord för mamma. S:ta Anna var Jungfru Marias mor och alltså Jesus mormor. Vi började använda namnet på 1200-talet, populärt blev det dock först på 1400-talet. Sedan 1700-talet firas Anna den 9 december. Namnet är mycket vanligt i hela den kristna världen, inte minst i Sverige där det alltid varit ett klassiskt flicknamn. Antalet namnbärare är runt 313 600, av dessa har omkring 135 900 det som tilltalsnamn. Grattis kan vi säga till bland andra samhällsdebattören och barnexperten Anna Wahlgren.


  


Till dig kära dotter för gårdagens kommentar & Margit för dagens!

  


Glädjande nog är makens besvär över efter vaccinationen...han låg faktiskt precis hela gårdagen med ett par små undantag. Inte ens någon dagstidning blev det eftersom han inte orkade gå ner till vägen och hämta den i postlådan.

På tal om tidningar så har vi vid några tillfällen senaste tiden noterat att den remsa där datum står har rivits bort från den tidning vi köper av ungdomar som kör runt och säljer den varje lördag o söndag. Vi tycker ju om att sova på morgonen så vi brukar lägga ut pengar + c:a 5 kr i dricks. Dum och godtrogen som jag är i dessa sammanhang har det väl retat mig att tidningarna varit trasiga eftersom jag inte gillar trasiga tidningar, men när jag högljutt beklagade mig säger mannen "fattar du inte att de river bort remsan för att kunna skicka den till tidningen som retur och alltså få betalt en gång till för den tidning de fått pengar av oss för"? Och nej, det har jag inte fattat eller ens haft en tanke på, men nu känner jag mig så lurad att jag är alldeles het av ilska. Så nu är frågan hur jag/vi ska regera...??? Tål att tänkas på eftersom den tidningen kommer ut alla dagar...morgontidningen har ju några utgivningsfria dagar/år. 

För tillfället känner jag mig tjurig och får låta beslutet mogna några dagar.

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards