Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 14 december 2009

Av Lena - 14 december 2009 11:30

 

Dagens citat el ordspråk:

"Allvar utan humor är outhärdligt. Och humor utan allvar är likgiltig."

Källa: Helle Ryslinge


 Dagens namn: Sten, Sixten


Sten är ett mycket gammalt svenskt namn som finns inristat på många runstenar. Det betyder troligen hård eller osårbar. Kända historiska namnbärare är de båda riksföreståndarna Sten Sture den äldre och Sten Sture den yngre som styrde landet i slutet av 1400-talet respektive i början av 1500-talet. År 1773 kom Sten in i almanackan och 1901 flyttades det till den 14 december med anledning av att det var just Sten Sture den äldres dödsdag. Namnet hade en topp från 1920 till 1940. Antalet namnbärare i dag är omkring 29 500, av dessa har runt 16 600 det som tilltalsnamn.


Sixten är ett gammalt nordiskt namn som antingen är sammansatt av två ord som betyder seger och sten. En annan tolkning är att Sixten är en försvenskning av latinets Sixtus, den sjätte som i sin tur lär härstamma från grekiskans xysto, som betyder glättad, putsad. Betydelsen skulle i så fall bli belevad eller artig. Även om namnet är urgammalt var det dock bortglömt under sekler innan det åter togs i bruk på 1700-talet. År 1901 fick Sixten ta över 6 augusti i almanackan, en dag som tidigare bar namnet Sixtus (se ovan!) efter en påve som verkade på 200-talet. Den 6 augusti firades sedan 2 100 det som tilltalsnamn.

En känd Sixten är skidlöparen Sixten Jernberg som faktiskt även introducerade namnet i Tyskland.


  














Till dig Skomakar Lisa för din kommentar !!!

  


Eftersom jag inte har något att skriva om idag har jag bestämt mig för att ringa de telefonsamtal jag inte kommit mig för att göra tidigare...jag menar vi brukar ju prata länge när vi väl pratar, därför kan jag inte skjuta på det längre...herre guuud...normalt folk jäktar väl inför julen, men den här veckan finns nog tid för lite "pladder" ändå...det satsar jag på...

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards