Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 28 december 2009

Av Lena - 28 december 2009 00:45

 

  

 

Dagens citat el ordspråk:

"Misstanken ser spöken."

Källa: Japanskt talesätt

 

I dag är det värnlösa barns dag (tidigare kallad menlösa barns dag). Dagen har tillkommit till minne av barnamorden i Betlehem, som enligt Bibeln utfördes av kung Herodes för att oskadliggöra den nyfödde judakonungen, som de tre vise männen nämnt för honom.


 Dagens namn: Benjamin


Benjamin är ett bibliskt hebreiskt namn där förstavelsen Ben- betyder son av. Namnet betyder något liknande son av högra handen. Benjamin var Jacobs andra son med favorithustrun Rakel (som också tidigare firades på denna dag). Rakel dog i barnsäng vid Benjamins födelse men innan hon dog gav hon sonen namnet Ben-oni vilket betyder något i stil med son av mina sorger, men Jacob ändrade namnet till Benjamin. Benjamin har länge varit populärt i engelskspråkiga länder och då ofta i kortformen Ben. Benjamin kom in i almanackan på 1700-talet och har på senare år blivit allt populärare. Antalet namnbärare är runt 5 000, av dessa har omkring 2 800 det som tilltalsnamn. Mest kände Benjamin i Sverige är nog ändå Benjamin Syrsa i Kalle Ankas jul. En känd historisk Benjamin är den amerikanske mångsysslaren Benjamin Franklin, bland annat åskledarens uppfinnare och en av de amerikanska grundlagsfäderna.


  


Till er som kommenterade igår...

Margit, Skomakar Lisa, Love x 2, Yvonne R & Stinalill

 

 

 

 




Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards