Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 1 januari 2010

Av Lena - 1 januari 2010 02:30

 

  

 

GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET !!!

Nyårsdagen tillkom från början av politiska och praktiska skäl. I det antika republikanska Rom blev det nödvändigt att fastställa ett särskilt datum varje år då ämbetsmännen tillträdde sina mandat. Roms konsuler valdes på ett år och vår tidräkning bygger på det antika Roms sätt att dela in året. Ursprungligen räknade man där nyår från 1 mars. Det var ett utmärkt datum att börja jordbrukssäsongen på. Men när Rom blev en stormakt krävdes det mer tid för att förbereda de fälttåg som i regel förlades till sommarhalvåret. Från och med år 152 f Kr fick konsulerna därför tillträda sitt ämbetsår två månader tidigare, alltså den 1 januari. Konsulerna inhämtade officiella spådomar om sitt ämbetsår och snart gjorde Roms medborgare detsamma när det gällde det nya året. Populärt blev också att önska varandra ett lyckligt och gott nytt år. Nyårsdagen blev snart en stor och festlig högtid. Där har vi bakgrunden till vår tids nyårsfirande. Ingenstans i världen har någon namnsdag på nyårsdagen.


  

Dagens citat el ordspråk:

"Lite för sent är ändå för sent."

Källa: Tyskt ordspråk

 

  

 

Till er...Skomakar Lisa x 2, Yvonne R, Lars, AndersåBellaåIng-Marie & Stinalill för er omtänksamhet och fina kommentarer !!!


  


Mitt problem är att jag VET att livet är värt att leva...MEN, jag orkar inte p.g.a min sjukdom...denna jäkla KOL...för bara jag tänker på att förflytta mig blir jag trött och stressad, och då jag väl rör mig, för att jag måste...ja, då blir jag så andfådd och HELT utmattad att det tar flera minuter att återhämta mig (och under tiden tror jag varje gång att jag INTE ska klara det)...så vad göra???

Den medicinska hjälp som finns att tillgå har jag fått….tror jag iaf =D

Nu har jag gnällt nog för flera dagar...jag lovar...men det blev ett litet inlägg av det hela *skratt*.


~ Lena ~

 

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards