Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 7 januari 2010

Öppet brev till IM i huvudsak

Av Lena - 7 januari 2010 02:05

   

 

Dagens citat el ordspråk:

"Motgångar avslöjar snillet, medgångar döljer det."

Källa: Horatius

 


 Dagens namn: August, Augusta

 

August betyder den upphöjde, den vördnadsvärde. Augustus var de romerska kejsarnas hederstitel. Som titel bars namnet för första gången av den förste kejsaren, Octavianus Augustus. Men även Julius Caesar hette så, hans fullständiga namn var Gaius Julius Caesar Augustus. Namnet August infördes i almanackan 1811 efter den året innan avlidne kronprinsen Carl August. Vår mest kände August är utan tvivel författaren August Strindberg. Man kan också nämna den socialdemokratiske agitatorn August Palm och författaren August Blanche. Även André som förolyckades under sin Nordpolsexpedition, hette August i förnamn. Salomon August André var hans fullständiga namn.

Antalet namnbärare är runt 6 100, av dessa har runt 1 500 det som tilltalsnamn.


Augusta är en femininform av August och var följaktligen de romerska kejsarinnornas hederstitel. Betydelsen är densamma den upphöjda, den vördnadsvärda. I almanackan har namnet funnits sedan 1831 efter prinsessan Eugenie Augusta som föddes året innan. Antalet namnbärare är runt 4 800, av dessa har lite fler än 200 det som tilltalsnamn.



Till Irja, Ragnvi, Ing-Marié, Jessica, Skomakar Lisa & Love för era alltid lika välkomna kommentarer !!!

  


Ing- Marié:

Eftersom du inte har någon blogg har du ingen aaaning om hur "sjukt" roligt det är !!! Lockar det dig till att börja kanske...? =D


Tycker själv att bilderna jag visar, precis som du skrev, liknar de gamla fina bokmärken vi hade som barn, och jag surfar ännu, efter alla år som gått sedan jag började använda "nätet" efter att hitta något vackert till min samling, som numera är ganska diger. Så var rädd om dina gamla märken IM, om vilka jag innerligt hoppas du minns rätt och har kvar, för idag tror jag inte att de finns att få...nej, inte ens för pengar tror jag det skulle lyckas att hitta dessa nostalgimärken igen...och du...var inte så snäll som jag var som gav bort mina till lillasyster G...med tanke på framtida barnbarn menar jag *skratt*, utan att i så fall först kopiera dem.

Så barnslig är jag...och det trivs jag med !!!


Synd att N har varit sjuk, men jag läste hennes blogg i går kväll och såg då att hon "kvicknat till", packat inför återresan till Malmö, hon trodde också hon skulle klara sin tenta, hon skrev att hon hade c:a en vecka på sig att jobba med den...och det är klart hon "fixar" det!


Det var då för väl att käre bror fick sin snö så han förhoppningsvis får sitt lystmäte...dumt skrivet...han får väl aldrig nog av snö ??? Jag önskar honom från mitt hjärta all lycka i spåret !!!


Så härligt att du/ni fått så fina gäster vid fågelbordet...där kan man sitta länge och titta eller hur...förresten bergfinkar vet jag inte om vi haft här någon gång?


1000 tack för kortet från Lanzarote...som A skrev om motivet ni valt så kunde man tro att ni faktiskt varit på månen =D


Hälsa också dotter A att jag "snappar" lite här o lite där om henne på fb bl.a


Det blev ett långt öppet brev det här...nu ber jag bara om varma hälsningar och kramar till er allesammans och ser fram emot nästa kommentar i bloggen =D.

~ Lena ~


 
 
Yvonne R

Yvonne R

7 januari 2010 16:33

Vill också "puscha" på I-M det här är riktigt roligt. Många nya vänner har jag träffat som jag aldrig skulle gjort annars.
Jag hoppas att min motgång nu, blivit arbetslös, visar snillet i mig ;)
Ha det gott

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

7 januari 2010 23:30

Nu äntligen har jag satt mig här och vill prata med dig lite. Joo då!!! Du hasr rätt med årtalen. Det var då nån gång som jag höll på med de där tuberna som jag var så rädd att göra fel med. Det glömmer jag aldrig. Kanske är allt mycket enklare idag för allt utvecklas ju.

Jag har varit hos tandläkaren idag och sen har jag städat ut julen. Ljusstakarna står kvar men allt det andra är bortplockat.
Ha det gott min vän !!! Trevligt att få läsa ett öppet brev och det påminde mig om mina gamla bokmärken som min tös lekte sönder en gång i tiden. Tyvärr !!!
Stora kramen till didg Lena !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
margit

margit

8 januari 2010 00:14

Sitter här vid datorn...nu inne på DIN blogg! Mycke vacker o fina bilder och MYCKET tänkvärt och läsvärt!!'Det är så roligt med er alla goa BLOGGVÄNNER jag har!!
Varje dag lika intressant att titta o läsa...
Kramen till dej, Lena! /Margit

http://margitholm.blogg .se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards