Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 9 januari 2010

Av Lena - 9 januari 2010 15:55


  

 

Dagens citat el ordspråk:

"Det är möjligt att pengar förstör karaktären. Men brist på pengar gör den i alla fall inte bättre."

Källa: John Steinbeck

 


 Dagens namn: Gunnar, Gunder

 

Gunnar är ett fornnordiskt namn som består av ord för strid och man och därmed betyder krigare. En mytisk isländsk hjälte hette Gunnar på Lidarände. Namnet kom först in i almanackan 1790 men blev inte bofast där förrän 1901.

I dag är Gunnar mycket populärt och har runt 135 000 namnbärare, av dessa har omkring 25 600 det som tilltalsnamn.


Gunder är en dansk form av Gunnar med samma betydelse. Men till skillnad från Gunnar är det i dag ett mycket ovanligt namn. Antalet namnbärare är runt 800 och av dessa har omkring 200 det som tilltalsnamn. Namnsdag har den framlidne löparstjärnan Gunder Hägg, vars popularitet på 1940-talet bidrog till att då göra namnet någorlunda vanligt i Sverige. Sidoform till Gunder är Gunde, ja, där har vi en annan gammal idrottshjälte samt ”Fångarna på fortet”-kändis, Gunde Svan.


  


Till Gunnel för gästboksinlägg samt till Lars, Skomakar- Lisa, Yvonne R, Yvonne K & Ragnvi för era kommentarer !!!

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Har väntat hela da'n på att något skulle "poppa" upp som jag skulle kunna skriva om, men idag har nog allt och alla tagit lördagsledigt ;o).

Mannen har suttit framför TV:n och sportat i flera timmar nu, och eftersom jag har en del att titta ikapp på webb-TV och det passar in i mitt schema *skratt* så blir det vad jag ska ägna mig åt...vem vet kanske snubblar jag över något värt att ventilera, om inte så återkommer jag i morgon.

~ Lena ~ 

 


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards