Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 12 januari 2010

Min iPod och jag ;o)

Av Lena - 12 januari 2010 01:37

  

 

Dagens citat el ordspråk:

"Varför kallas det rusningstrafik när ingenting rör på sig?"

Källa: Robin Williams


 

 Dagens namn: Frideborg, Fridolf

 

Frideborg är ett tyskt namn sammansatt av ord för fred och beskydd och betyder alltså något i stil med den som ger fred och beskydd. Den första kvinna som enligt legenden döptes och blev kristen i Sverige hette Frideborg. Den som döpte henne var Ansgar och dopet ägde rum på 800-talet i Birka. Namnet återuppväcktes på 1870-talet genom en kristen tidning som döptes till Frideborg och kom in i almanackan 1901. Antalet namnbärare är runt 5 200, av dessa har omkring 300 det som tilltalsnamn.


Fridolf är av forntyskt och anglosaxiskt ursprung och betyder antingen den starke beskyddaren eller den kraftfulle fredstiftaren. Ytterligare en förklaring är att det skulle var bildat av ord för fred och varg - vilket kan vara troligt om man ser på en stavningsform från 1800-talet Fridulf (-ulf, ulv = varg). Namnet kom in i almanackan på 1720-talet. År 1986 hamnade Fridolf - efter att under lång tid ha firats den 1 augusti - på denna dag. En känd namnbärare var den på 1930- och 1940-talen omåttligt populäre skådespelaren Fridolf Rudin. Antalet namnbärare är runt 800, av dessa har knappt 100 det som tilltalsnamn. Grattis till bland andra seriefiguren Lilla Fridolf!


  



Till Skomakar Lisa, Jessica & Margit för gårdagens kommentarer samt till Solveig för nattens !!!

 

  

 

För c:a en vecka sedan kom dotter med man hit sedan de varit och köpt en iPod till mig på min begäran. Men jag måste vara konstig för jag har ännu inte lärt mig att behärska den och alla dess finesser...jag känner mig nästan "rädd" för den...men herre guuud, hur dum får man va' ???

Har kommit så långt som till att hitta en otroligt bra "Användarhandbok" på nätet...jag har bra syn, men den mikroskopiska text som den medföljande handboken innehöll, den klarade jag inte. Nåväl, bestämde mig för att lära en funktion om dagen, men så har det inte blivit, bara jag tänker på vilket jobb som ligger framför mig så låser det sig. Varför jag då ber om hjälp att köpa den frågar sig säkert vän av ordning och då är förklaringen den att jag hört och läst så mycket om dessa fantastiska ljudböcker som finns och då jag ju köpt på mig så mycket böcker att vi snart inte får plats i huset själva tyckte jag att det var en strålande idé...får väl se hur det blir med den strålningen *skratt*. Tanken var alltså från början att jag enbart skulle kunna lyssna på böcker i stället för att köpa och ställa in i bokhyllorna. Den här iPoden är dock så mycket mer...tror jag, nej vet jag =D Har ju iofs experter i min närhet som jag kan rådfråga, det är bara det att det går min ära "förnär" =D

~ Lena ~

 
 
Jessica

Jessica

12 januari 2010 06:50

iPoden får min man och du titta närmare på, när vi kommer för att hjälpa till med än det ena, än det andra. Vi pratas vid och bestämmer vilken dag det blir.

http://jesson.bloggplatsen.se

 
Yvonne R

Yvonne R

12 januari 2010 12:24

Det är så mycket "nymodigheter" nu så det är knappt/svårt att hänga med:) Du skall se snart så kan du allt med den.
Kramar

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Lars

Lars

12 januari 2010 16:28

Älskade svärmor vi slår våra kloka skallar ihop och löser ipoden när vi kommer nästa gång kram på dig

http://bigbrother.bloggagratis.se

 
margit

margit

12 januari 2010 18:42

Hej Lena! Jas å du har köpt dig en IPOD! Skulle nån fråga mig vad det är...så har JAG ingen aning...men ungdomarna vet nog...skulle jag fråga mina barnbarn..säkert....vi är ju inte 20 år längre..och teknien går ju framåt så usch...vi hinner inte riktigt hänga med...bara att accptera...(tror jag)
Kramen till dej min vän!! Idag har jag tagit det lugnt. Lasse o jag sov till kl 9...tittatde på TV4 till klockan 11 OCH DÅ äntligen steg vi upp. Åt frukost fstrax före haöv 12....."LUNCH" vid 16,30..och nu brygger jg nytt kaffe..lasse är på Övre våningen, tittar på sport..jag vi d datorn.Snart skall han få kaffe, fruktsallad med lite glass...
Kramen in vän, Lena!
Önskar dig LYCKA TILL med Ipoden!! Kram/Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

12 januari 2010 19:34

Du behöver inte känna dig dum. jag var på väg att köpa en jag också men beslutade i rätt ögonblick att avstå eftersom jag insåg att jag inte skulle ha tålamod med att lära mig den. Jag ser ju hur ungarna håller på men de har ju hjärnceller i mängder och det har inte jag.

Väldigt kloka ord idag Lena !!! Du skulle bara veta hur nyfiken jag är när jag går in till dig .... vad du hittat på för klokt.

Kanske går det bättre om du bestämmer dig för att lära di 1 funktion varannan dag?? Då har du ju längre tid på dig att lära dig ... *skrattar* Nää, nu ska jag vara snäll för när jag är helt körd själv ska jag inte skratta åt dig. Släng stoltheten och fråga de som kan. Det är ju smidigt och lätt.
Stora kramen från mej till dej !!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
stinalill

stinalill

12 januari 2010 22:34

Jag tycker det är svårt med alla nymodigheter som kommer. En ipod är säkert bra, men mycket tålamod behövs, för att lära sig finesserna. Min mobil hör hemma på museum, säger mina barn. Men jag tycker den är såå bra och jag vet hur jag ska ringa och smsa. Bävar för den da´n då jag måste skaffa mig en ny - vill inte ha en massa finesser.... Men med envishet, så tror jag säkert att du lär dig vartefter. Du behöver ju inte ha bråttom!

Det var då en rysligt vacker ängel du har lagt ut till oss idag! Du verkar ha ett outtömligt förråd av vackra bilder! För att inte tala om alla finurliga ordspråk!!

Sköt om dig väl!! Kramar till dig!!

http://www.stinalill.bloggagratis.se

 
Ragnvi

Ragnvi

13 januari 2010 06:46

Morning! Hoppas det går framåt med iPoden...jag håller mig så långt bort som möjligt från alla nymodigheter!!!
Kramen!
Ragnvi

http://rankans.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards