Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 16 januari 2010

Av Lena - 16 januari 2010 11:55


Dagens citat el ordspråk:

"Jag tänker egentligen inte så mycket på någonting alls. Jag lever i nuet och ser framåt. Jag tänker inte på vad som hände igår. Om jag tänker för mycket så blir jag liksom alldeles tokig."

Källa: Pamela Andersson

 

 

 Dagens namn: Hjalmar, Helmer

 

Hjalmar kommer från fornnordiska ord som är bildat av ord som betyder hjälm och krigare. En mytisk Hjalmar var den fornnordiske sagohjälten Hjalmar den Hugstore eller Hugfulle som var kär i kungadottern Ingeborg. Han stupade vid en strid med en rival om Ingeborg, men hann skriva ner en känslostark sång till henne. När hon mottog hans guldring efter hans död dog hon också. En tragisk historia. Hjalmar blev mycket populärt på 1800-talet, men hade använts som dopnamn sedan 1700-talet. Det kom namnet in i almanackan 1901. Flera kända personer som föddes på 1800-talet döptes till Hjalmar, bland andra författaren Hjalmar Söderberg och de båda statsministrarna Hjalmar Branting, socialdemokrat, och högermannen Hjalmar Hammarskjöld. Antalet namnbärare i dag är runt 8 700, av dessa har omkring 1 100 det som tilltalsnamn.


Helmer är ursprungligen ett tyskt namn som från början skrevs Heilmar. Det motsvarar troligen det fornnordiska Hjalmar som är bildat av ord som betyder hjälm och krigare. Helmer har använts i Sverige sedan 1600-talet och funnits i almanackan sedan 1901. Antalet namnbärare är runt 5 800, av dessa har omkring 700 det som tilltalsnamn.


  


Till Love, Irja, Skomakar Lisa, Yvonne K, Stina & AndersåBellaåIng-Marie för gårdagens kommentarer =D

 

Till Ragnvi & Yvonne R för dagens kommentarer samt till Gunnel för gästboksinlägget =D

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

När jag sitter här och skriver så har mannen tvingats ner till apoteket för att såväl hans som min medicin räcker bara över helgen. Förresten...blev förvånad över att det var lördagsöppet ;o) 

F.ö fattas det inte mer i skåpen än att han kan handla det också så matserviceleveransen kan vänta en vecka.

 

~ Lena ~

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards