Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 18 januari 2010

Av Lena - 18 januari 2010 21:25

  


Dagens citat el ordspråk:

"Den högsta nöjet i livet är att göra det som folk säger att du inte får."

Källa: Walter Bagehot

 

 

 Dagens namn: Hilda, Hildur


Hilda kommer från det isländska namnet hildr som betyder strid. Hild var en av Odens valkyrior som kom till slagfältet på natten och med en kyss uppväckte de tappraste av de fallna krigarna och förde dem till Valhall där de i all evighet kunde dricka mjöd, äta fläsk, älska och slåss. Hilda har funnits i almanackan sedan 1901 och har i dag runt 6 200 namnbärare, av dessa har omkring

3 000 det som tilltalsnamn.


Hildur kommer också från hildr och har alltså samma betydelse, det vill säga strid. Hildur var vid förra sekelskiftet mycket populärt.

Antalet namnbärare är runt 4 600, av dessa har omkring 2 300 det som tilltalsnamn. Antalet Hildur är mycket få bland den yngre generationen.

  

Till Yvonne R för gårdagens kommentar samt till Skomakar Lisa & Love för dagens :o)

 

 

Äntligen har vi blivit av med julen här...inte för att det spelat någon roll...jag menar...det har ju lyst upp såväl fönster som sinn ;o)

Men tack ni underbara...dotter & svärson som ALLTID finns för oss. Stämmer följande "what goes around comes around", ja, då har ni MYCKET gott att vänta.   

 

~ Lena ~

  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards