Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 20 januari 2010

Av Lena - 20 januari 2010 16:48


Det här är min pappa och min farmor vintern 1926 då de bodde i "Gamlegård".

Huset som revs våren 1937, var det första huset som byggdes i Oskarström och var då det revs c:a 300 år gammalt.  


  



Dagens citat el ordspråk:

"Att öppna en affär är enkelt, att fortsätta hålla den öppen är en konst."

Källa: Kinesiskt ordspråk

 

 

I dag den 20 januari svär Barack Obama eden som USA:s fyrtiofjärde president

 


 Dagens namn: Fabian, Sebastian

 

Fabian kommer från latinets Fabianus som troligen betyder från staden Fabiae. Fabian finns i almanackan tack vare helgonpåven Fabianus som levde på 200-talet och dog just den 20 januari. Han är krukmakarnas och tenngjutarnas skyddspatron. Fabian har använts sedan 1500-talet i Sverige. Antalet namnbärare är runt 3 300, av dessa har omkring 2 000 det som tilltalsnamn.


Sebastian är ett grekiskt namn som betyder den vördade. Sebastianus var en högättad gallisk militär som levde på 200-talet. Han var befälhavare för det pretorianska gardet i Rom, och i hemlighet kristen. Sebastianus hjälpte sina förföljda trosfränder bäst han kunde. När det kom fram blev hans kejsare vred och tog honom till cirkus där livgardister fick skjuta till måls på honom tills han såg ut som en igelkott. Han blev enligt legenden genomborrad av 1 000 pilskott. Sebastianus är gestalten man ofta ser avbildad med pilar genom kroppen, exempelvis i rockgruppen REM:s video ”Loosing My Religion”. Eftersom Sebastianus var en helig man överlevde han denna behandling, men slogs ihjäl några dagar senare med knölpåkar. Hårda bud! Sebastian har på senare år blivit ganska vanligt i Sverige. Antalet namnbärare är runt 27 300, av dessa har omkring 15 400 det som tilltalsnamn.


   

 Till er för era kommentarer...Jessica, Skomakar Lisa, Irja, Yvonne K, Margit & Yvonne R...ni är alla mina änglar :o)

 

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards