Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 25 januari 2010

Utebliven tidning...igen!!!

Av Lena - 25 januari 2010 12:15

  

 

Dagens citat el ordspråk:

 "Bland rövare är den tyste en medbrottsling."

Källa: Mihaly Babits

 


 Dagens namn: Paul, Pål

 

Paul är en fransk, tysk och engelsk kortform av det latinska Paulus, vilket betyder den lille eller den ringe. Denna dag är ägnad åt aposteln Paulus i alla kristna länder. I den katolska världen är det till och med helgdag i dag. Helgdagen firas för att farisén Saulus eller Saul från att ha förföljt kristna blev omvänd och frälst och bytte namn till Paulus. Fram till 1772 firade vi i Sverige också den så kallade Pålsmässan till minne av Sauls omvändelse till den kristna tron. Kortformen Paul var tidigt vanlig i såväl Frankrike, England och Tyskland. Här dröjde det dock till slutet av 1800-talet innan namnet började bli använt som dopnamn. 1993 ersatte Paul det längre Paulus i almanackan. Antalet namnbärare är runt 18 900, av dessa har omkring 7 200 det som tilltalsnamn. Många popstjärnor heter Paul, till exempel Paul McCartney, Paul Simon, Paul Anka och Paul Young.


Pål är en svensk form av Paulus med samma betydelse, det vill säga den lille eller den ringe. Namnet har varit mest förekommande i Skåne och Jämtland. Antalet namnbärare är runt 1 000, av dessa har omkring 600 det som tilltalsnamn.


  


Till Ragnvi, Susanne, Jessica, Skomakar Lisa & Love för söndagens kommentarer & Margit för nattens !!!

 

  

 

För fjärde dagen i rad är vi utan morgontidning...detta är något vi råkat ut för flera gånger de senaste månaderna och som jag beskrivit här förut. Skrev en reklamation via mejl i helgen och fick besked om att det skulle åtgärdas...men icke...

Idag har jag därför ringt kundtjänst som dyrt och heligt lovade att vi i morgon skulle få vår tidning plus de uteblivna.

Det är dock inte utan att vi nu allvarligt överväger att säga upp prenumerationen...

 

~ Lena ~

 
 
stinalill

stinalill

25 januari 2010 22:29

Men vad är det för tidningsbud ni har?? Vicka trasselpottor!! Det kan ju irritera en till max, när man inte får sin tidning. Men kostar gör det minsan likafullt!! Du får begära sänkt avgift eller förlängd prenumerationsperiod...... Eller finns det nå´n annan tidning, som ni kan ta istället??

Kram till dig Lena!

http://www.stinalill.bloggagratis.se

 
margit

margit

25 januari 2010 23:08

Gokväll...Lena! Suttit o skrivit ett inlägg..och på slutet när jag skulle skicka...ytrckte få FEL KNAPP: Visa alla inlägg...så nu får jag börja om igen...
Skrev om Linus läkarbesök idag...det var jobbigt för honom när vi var tvungen att hålla honom "med våld" föratt blodprovet skulle kunna tas...Men det lyckades till slut...På återbesöket i feb...så ska det tas om..så nu vet vi vad som väntar denna gången också...Men viktigt att ahn blir kollad och får den hjälp han behöver. Skulle köpa "blötmat" också..speciell...dyr...MEN den tyckte han MYCKET oOM..så det var ju bra.
Hoppas att du kan sova under natten..och att du får en bra dag i morron också...
Kramen till dej, min vän!!/Margit

http://margitholm.blogg.se

 
 Av Irja

bloggplatsen.se " title="http:// 40-Talisten bloggplatsen.se " target="_blank"> Av Irja

25 januari 2010 23:48

Kära Lena !!!
Dålig stil !. Det är ju dagens nyheter man vill läsa ,inte om dagarna som har varit. Begär kompensaion för de gammla tidningarna ,för så får det inte göra,Man pernumererar ju inte på gamla tidingar,hur korkat får dom vara ?
Jag skulle bli heligt förb ..........t.
Önskar att inte de här har förstört resten av din dag.......Hyser förhoppningar att allt ordnar sig till de bästa...
De har lovat snöstorm, här till på onsdag,det är därför jag har värk i mina leder......
.Kram IA.......

http:// 40-Talisten bloggplatsen.se

 
Ingen bild

AndersåBellaåIng-Marie

26 januari 2010 12:01

Kära Lena,
Det var roligt att se släktfotografierna från Johansfors och Gamlegård. Människor försvinner ur tiden, men har man foton förstärker det minnena man har kvar. Det är värdefullt.
Och Jessica. Så härliga bilder på din fina dotter. Lika söt som baby, som nu. Och du, vilken trevlig idé att göra om brudslöjan till en dopklänning! Att i praktiken låta generationerna följer på varandra.
Själv har jag haft en sorgevecka efter en nära arbetskamrats plötsliga bortgång. Ja, livet är så konstigt. Man pratar med personenen ena veckan i telefonen, och nästa är hon död. Helt ofattbart och chockartat. En ung människa som står mitt i livet.
Vi människor gör upp planer och tror oss kontrollera allt- men det blir ändå aldrig som man har tänkt sig.
Snälla, ta vara på er. Kram från oss genom IM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards