Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 31 januari 2010

Av Lena - 31 januari 2010 17:11

  


Min pappa (tredje från höger) tillsammans med sina föräldrar och syskon...jag har ingen aning om när det är taget, men skulle tro att det är från 1920-talets senare hälft.


  


Dagens citat el ordspråk:

"Barn behöver förebilder, inte kritiker."

Källa: Joseph Joubert

 

 Dagens namn: Ivar, Joar

 

Ivar är ett fornnordiskt namn som förmodligen betyder kämpe. Det kan även vara en sidoform av Ingvar, ett namn som är bildat av guden Ings namn. I så fall betyder det krigare. Namnet bars också under vikingatiden av ”kämpar” som Ivar Benlös och Ivar Stråben. En mytisk gestalt med namnet är sagokungen Ivar Vidfamne som enligt sägnen, på 600-talet skall ha erövrat hela Sveaväldet, Danmark samt delar av Tyskland och England. Namnet kom in almanackan 1901 och blev mycket vanligt åren därefter. I dag finns det runt 22 100 Ivar i Sverige, av dessa har omkring 3 400 det som tilltalsnamn.


Joar är ett gammalt nordiskt namn som troligen betyder krigare till häst. Det var vanligt i fornsvenskan men kan på runinskrifter inte skiljas ifrån Ivar. Joar Blå var en i ”Erikskrönikan” omtalad storman som skall ha yttrat: ”Ur den kappa jag bär, skulle jag väl också kunna skapa fram en konung”. Det efter att Birger Jarl visat sitt missnöje med att stormännen inte valt honom utan hans son Valdemar till kung år 1250. I dag är Joar ett mycket ovanligt namn, antalet namnbärare är runt 600 och av dessa har omkring 400 det som tilltalsnamn.

  

Till Yvonne R & Skomakar Lisa för era kommentarer =D

 

==========================

 

Sedan en tid tillbaka har jag haft dagar som jag haft så ont i magen att jag för att kunna "stå ut" tvingats lägga mig och rulla ihop mig som en boll...då har det lättat lite och emellanåt har jag då också kunnat "dusa" bort en stund...idag har det varit en sådan dag...usch och fy !!!

Visst är det konstigt att det sedan försvinner...och jag kan inte med bästa vilja i världen komma underfund med vad det kan bero på...jag menar att även om smärtorna kan liknas vid dem som indikerar blindtarmsbesvär så är det inte det...men, men nu är de över för denna gången iaf...skönt =D 


~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards