Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 1 februari 2010

Mitt första bröllop =D

Av Lena - 1 februari 2010 17:19

  


Här är jag brudnäbb på mammas kusins bröllop och faktiskt minns jag än idag hur stolt jag var eftersom killen bredvid mig i framtiden skulle bil MIN...inbillade jag mig =D


  


Dagens citat el ordspråk:

"Den som har fantasi men inte kunskap har vingar men inga fötter."

Källa: Joseph Joubert


Februari är den tolfte månaden i den fornromerska kalendern, den andra i den julianska och den gregorianska kalendern. Själva namnet februari antas komma från februa, en stor reningsfest som firades till minne av den etruskiske guden Feebrus. Men det är långt ifrån säkert; namnets ursprung är höljt i dunkel.


 Dagens namn: Max, Maximilian

 

Max är en förkortning för det latinska Maximilian och betyder den störste. År 1823 kom det in i den svenska almanackan som kvinnonamnet Maximiliana, ett av den dåvarande kronprinsessans och hustrun till Oscar I, Josephine av Leuchtenbergs namn. Almanackreformen 1901 förvandlade detta kvinnonamn till mansnamnet Max. Namnet har under senare tid blivit allt mer populärt. Antalet namnbärare är runt 10 700, av dessa har omkring 7 600 det som tilltalsnamn.


Maximilian kommer från latinets maximus som alltså betyder den störste (se Max ovan!). Flera romerska kejsare hette Maximilian. Namnet började användas redan på 1600-talet men fick inte en egen plats i almanackan förrän 2001. Antalet namnbärare i dag är runt 1 300, av dessa har omkring 700 det som tilltalsnamn. Ett hundratal män stavar namnet med två l - Maximillian.


  

Margit x 2, Skomakar Lisa  & Yvonne R för era kommentarer !!!

 

~ Lena ~

 
 
stinalill

stinalill

1 februari 2010 21:00

Vicken söt liten tjeja till brudnäbb!! Det måste ha varit en stor och märkvärdig dag för dig - dessutom stå bredvid din "tilltänkta"!! Är fotot taget på 50-talet? Tycker mig känna igen den typiska stora rosetten på ditt huvud. Så skulle man ju ha håret, när man skulle vara fin. Jag blev oxå "misshandlad" av min styvmor, för att få margaretaflätor med rosett i...

Jag fastnade oxå för bilden med "kafferepet" i skogen! Så tjusigt klädda med långa kjolar på picknick! Elegant värre..... Och duk och kaffekanna..... Fjällräven var väl inte påtänkt än ;) Det är roligt att se hur tiderna har förändrats.....

Kramar till dig!

http://www.stinalill.bloggagratis.se

 
av Irja

av Irja

1 februari 2010 23:28

Kära Lena !!!
Stolt, söt liten Lena,då var du nog inte så gammal.....Framtidsdrömmar, har väl alla flickor, när det gäller bröllop.... Ha de så gott...Kram IA....

http://40-Talisten bloggplatsen se.

 
Yvonne K

Yvonne K

2 februari 2010 01:44

Vilken lycka för en liten flicka att få vara brudnäbb!
Vackert foto. :D

Ha det gott.
Kramar!

http://yvonnek.bloggagratis.se

 
margit

margit

2 februari 2010 23:22

Vilken fin bild av brudparet!!
Tänk att få vara brudnäbb...också!
tack för att du delar med dig även av deta till oss!!
Kram!!

http://margitholm.blogg.se

 
Jessica

Jessica

3 februari 2010 06:49

Min söta lilla mamma!

http://jesson.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards