Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 2 februari 2010

Mormors begravningsvagn

Av Lena - 2 februari 2010 11:57

Detta ljus tillägnar jag min mormor som jag aldrig fick träffa... 



Här är hennes begravningsvagn på väg till Slättåkra kyrka, Oskarström där hon ligger begravd. Att jag publicerar denna bild beror på att jag inte tror att det finns många som öht. sett en sådan vagn, själv har jag det inte.

Det har berättats för mig att folk som bodde utmed färdvägen lagt ut barrträdskvistar som en hedersbetygelse till den döda.

Bilden är tagen 25 juli 1941.


  


Dagens citat el ordspråk:

"Dåren drömmer om rikedomar, den kloke om lyckan."

Källa: Turkiskt ordspråk


Kyndelsmässodagen

I dag är det Kyndelsmässodagen eller ljusmässan. Denna kristna högtid som även kallas Jungfru Marie kyrkogång, firas fyrtionde dagen efter jul (2/2). I Svenska kyrkan firas högtiden närmast följande söndag eller om denna är en fastlagssöndag, föregående söndag. I romersk-katolska kyrkan firas Kyndelsmässodagen med ljusprocessioner och vigning av ljus.

I dag är det ingen som har namnsdag, men fram till 2000 firades Marja och Mia den 2 februari.


   

Till er...Stina, Irja & Yvonne K för era kommentarer =D

 

~ Lena ~

 
 
Yvonne R

Yvonne R

2 februari 2010 13:33

En sådan vacker vagn. Jag har ett minne från min barndom när jag såg ett hästekipage men inte så här vackert utsmyckat. Kan ha varit början 60 talet.
Kramar

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Love

2 februari 2010 15:24

Måste bara få skicka en kram till dig vännen.
Sitter inte mer än ett litet tag vid Tonys dator ibland men det fattas något när jag inte får titta in hos dig.
Hoppas din mage inte ställer till mer besvär.
Vad du var söt som brudnäbb och visst är det roligt när man kommer ihåg såna saker.
Sorgevagnen var nog något alldeles extra så vacker.
Lyckliga du som har många kort från svunna tider.
Ha det bra vännen.
Nattens barn.

 
Ingmarie

Ingmarie

2 februari 2010 18:49

Hej
Vilken härlig begravningsvagn det fanns förr
Jag undrar mycket hur livet såg ut för anhöriga förr,,tänk om man kunde spola tiden tillbaka och sedan vara en fluga på väggen och fick se hur de levde
Ha det gott

http://mimmiros.blogg.se

 
 Av Irja

bloggplatsen.se " title="http:// 40-Talisten bloggplatsen.se " target="_blank"> Av Irja

2 februari 2010 19:12

Kära Lena !!!!
Stådligt,även begravningarna var majestätiskt,pampigt förr i tiden.....Ha en trevlig käll Kram IA.....

http:// 40-Talisten bloggplatsen.se

 
Ingmarie

Ingmarie

2 februari 2010 19:30

Vill du ha hjälp med forskning så hör av dig...jag har en hel del skivor som jag kan försöka ta del av

http://mimmiros.blogg.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

2 februari 2010 22:31

Nää Lena, jag har inte sett en sån vagn men det där med ris efter vägen som lades ut det har jag hört talas om. Tänk vilka annorlunda begravningar det var förr?? Jag själv har bett om att bara brännas och inget mera. Finns ingen anledning att dra en massa folk till kyrkan.

Jasså din man fick problem med snön. Sorry !!! jag skall hålla tummarna för att han får loss bilen och kan ta sina prov ...
KRam på dig min vän !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
margit

margit

2 februari 2010 23:31

Det ser ut som en riktig "KUNGAVAGN"...tänk vilka fina saker det fanns redan då...
Fint att ha kvar en sådan bild och titta på o minnas...
Tack för de fina oren i din kommentar!

Ja det var så bra att min "nerdagning" på min tjänst föll samman SÅ BRA!. Det fanns nog en plan "uppifrån"...
hade inte tidigare planerat o tänkt att hon skulle vara med oss här...men det föll sig så naturligt just då Maria kom hem och jag såh hur "HJÄLPLÖS" hon blivit.
Att ta Samira hit till min Lasse i Kolsva..hos oss..vara dygnen runt...gör ju att Maria inte behöver ha omtanke och "passa henne" på kvällarna o morgonen. Hon hade fått löfta att vara på Dagiset kl 9-15...men dygent har ju flera timmar.
Och Samira finner sig SÅ VÄL tillrätta...förstår att mamma behöver vila...får prata några ggr under dagen med henne i telfonen..
Kramen till dig, Lena!! /Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Ingen bild

Jessica

3 februari 2010 12:01

Kära mor,
I eftermiddag kommer min käre make förbi och skottar av lite grand hos er. Han vill inte ringa nu och inte skrämma er sen... =) Hoppas det går fint?! // Jess

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards