Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 6 februari 2010

Missade TV-program

Av Lena - 6 februari 2010 07:45


  

 

Dagens citat el ordspråk:

"Alla vill gärna tillbaka till naturen - bara inte till fots."

Källa: Petra Kelly


I dag den 6 feb firas samernas nationaldag! Alla nyfikna kan bege sig till Skansen i Stockholm där denna högtid firas med bland annat jojk, musik och tal.


 Dagens namn: Dorotea, Doris

 

Dorotea kommer från grekiskan och är en femininform av Dorotheos. Det är en sammansättning av två ord som betyder gåva och Gud. Det kom in i almanackan efter helgonet S:t Dorotea som blev halshuggen och därmed led martyrdöden år 287. Antalet namnbärare är omkring 3 700, av dessa har runt 300 det som tilltalsnamn. Cirka en tredjedel stavar namnet Dorothea. En nutida Dorotea är den polsk-judisktättade bokförläggaren Dorotea Bromberg, grattis!


Doris är också av grekiskt ursprung och kan betyda dorisk kvinna. En annan förklaring är att det betyder från havet eller gåva. Doris kom till oss från England och Tyskland i början av 1800-talet och var som populärast mellan 1910 och 1940. Antalet namnbärare är omkring 10 900, av dessa har runt 6 700 det som tilltalsnamn. Mest kända 1900-tals Doris alla kategorier är väl den amerikanska helylleskådespelaren Doris Day.


  


Denna ros är till er Yvonne R & Mimmi som tack för gårdagens kommentarer !!!

 

  


Idag ska jag ägna större delen av dagen åt att titta på TV här på nätet eftersom jag missat bl.a "Let's dance" och "På spåret" i går kväll, för att bara nämna ett par program som jag tycker om.


~ Lena ~

 
 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

6 februari 2010 10:06

God morgon Lena !! Först vill jag be om ursäkt för sen ankomst ... jag missade allt hos er, min bloggvänner igår. Får läsa ikapp idag. Ibland vill timmar och minuter inte räcka till och har man en stund så är man uttömd. Nå väl !!! Här är jag nu och jag skall göra precis som du ... kollaa TV på datorn pga av samma anledning som du.

Du har ett bra klokt ord idag som vanligt !!! och du påminde mig om Dorotea som jag behöver komma ihåg. Minnet är kort här just nu. Brorsdotter som fyller år just den här dagen så TACK för påminnelsen.

Nu ska jag samla ihop mig och genomföra den här dagen på ett lugnt och vettit sätt ... om det går !!!

Stora kramen till dig och jag hoppas du får en mysig stund med TV-programmen. Vi hörs snart igen !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
margit

margit

6 februari 2010 10:58

Hej Lena!
Ja vi hade en trevlig eftermiddag i nora i går.... vi "gamla väninnor"...
Tänk va värdefullt att ha goa vänner...som man kan få dela "smärta och hjärta" med...
Kram!

http://margitholm.blogg.se

 
av Irja

av Irja

6 februari 2010 17:24

Kära Lena !!!
Tack för på hälsningen,Nyfiken som jag är,ska jag också se melodifestivalen på dumburken....fast den gammla varianten var bättre tycker jag...
Jag var stor fans av Doris Day den tiden de begav sig,sprang på de flesta filmerna hon var med i,gick och skråla på, det som sker det sker,så att omgivningen fick skavsår i öronen,Ler..Har sett på spåret eftersom den gick samtidigt som LETs DANCE....KRAM IA

http://40-Talisten bloggplatsen se.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards