Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 7 februari 2010

Av Lena - 7 februari 2010 06:45

  

 

Dagens citat el ordspråk:

"Advokater och vagnshjul måste smörjas."

Källa: Tyskt ordspråk

 


 Dagens namn: Rikard, Dick

 

Rikard är ett forntyskt namn som är bildat av två ord som betyder mäktig och stark. Vi har förmodligen fått namnet från England genom ett helgon vid namn Richardus som tillsammans med sina barn tros ha dragit på pilgrimsfärd till Rom men dog i Luca 720. England har haft flera medeltida kungar som hette Rikard, mest känd är nog Rikard Lejonhjärta som levde på 1100-talet. I Sverige har namnet funnits sedan 1300-talet. På 1500-talet kom Rikard in i almanackan i den latinska formen Richardus och i dag är namnet bland de vanligaste. Antalet namnbärare är runt 26 400, av dessa har omkring 13 600 det som tilltalsnamn. Stavningen Richard är den vanligaste, sedan kommer Rikard och slutligen en mycket liten grupp, cirka 350, som stavar namnet Ricard. Vi kan i dag gratulera skådespelarna Richard Gere och Rickard Wolf på födelsedagen. En annan känd Richard var svenska ishockeyförbundets förre ordförande Rickard Fagerlund som dog förra året.


Dick är en engelsk-amerikansk smeknamnsform för Rikard med samma betydelser. Som så många andra anglosaxiska namn blev Dick populärt i Sverige efter andra världskriget. Antalet namnbärare är runt 5 600, av dessa har omkring 3 700 det som tilltalsnamn.


  


  

Till Skomakar Lisa, Margit & Irja för era uppskattade kommentarer =D

 

  


Så var det dags igen för ett rejält fall...uschiannemej !!!

Vad ska detta sluta, jag är rädd att det tar en ände med förskräckelse men kan inget göra. Det var mannen som igår ramlade igen...dessbättre skadade han sig inte men han ramlade så olyckligt att han drog med sig hela fönsterbrädan här inne i datorrummet och det som stod på den...en del gick sönder, en del inte.

Men jag får kramp i bröstet över hans allt sämre och sämre förmåga att röra sig och undrar hur jag ska kunna förmå honom till ett läkarbesök...han inbillar sig att han ska bli bättre, men jag ser ju att han i så fall MÅSTE få någon sorts hjälp.


~ Lena ~ 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards