Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 8 februari 2010

Ingen fantasi idag alls...men som vanligt lite fakta =D

Av Lena - 8 februari 2010 15:39

  

 

Dagens citat el ordspråk:

"Den bästa advokaten är den sämsta grannen."

 Källa: Benjamin Franklin


 Dagens namn: Berta, Bert

 

Berta är ett forntyskt namn som betyder den lysande eller den strålande. Namnet har förekommit i Skåne sedan 1300-talet, då med stavningen Bertha och har efterhand spridits till det övriga landet. Berta var mycket vanligt vid förra sekelskiftet och kom in i almanackan 1901. I dag är det inte lika populärt. ”Tjocka Bertha” kallades tyskarnas jättekanon under det första världskriget. Det är en sådan Charlie Chaplin använder i filmen ”Diktatorn” (hans parodi på Hitler) när han skall beskjuta Notre Dame i Paris, men med kanonen istället träffar ett utedass. Antalet namnbärare är omkring 5 600, av dessa har runt

3 200 det som tilltalsnamn. Lite fler än 500 stavar namnet Bertha.


Bert är en förkortning antingen av det forntyska namn Berthold som betyder den ljuse härskaren, eller så är det en förkortning av det tillika forntyska Albert som är bildat av två ord som betyder ädel och ljus. Namnet kom in i almanackan på 1800-talet och var som populärast på 1930- och 1940-talen. Antalet namnbärare är omkring 10 000, av dessa har runt 6 000 det som tilltalsnamn. Cirka 1 200 stavar namnet Berth. En känd Bert, även om han inte tillhörde adeln, var Bert (hold) Brecht, tysk dramatiker och lyriker, upphovsmannen till bland annat ”Tolvskillingsoperan” och ”Mor Courage”. Sedan har vi ju naturligtvis barnboks- och filmhjälten Bert !


  


Till er...

Yvonne R, Irja, Skomakar Lisa, Ingmarie/Molly & Ing-Marie :o)

 

~ Lena ~

 
 
Yvonne R

Yvonne R

8 februari 2010 17:49

Fniss, ett bra citat ligger nog mycket i det!
Gillar din bild idag en skyddsängel ;)
Kramar

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Skönhetsbloggen!

Skönhetsbloggen!

9 februari 2010 00:33

Intressant citat! :)

http://sockervadd.blogg.se

 
Ingen bild

Love

9 februari 2010 05:07

Kära vän!
Förstår din oro över mannen, han måste gå till läkaren innan något allvarligt händer. Du kan ju inte heller koppla av och hjälp finns säkert.
Fy sjutton vad ni har mycket snö, jag har svårt att fatta när man sitter här i solen på en fin sandstrand.
Ibland åker vi till stranden men jag gillar nog bäst poolen som är utanför dörren bekväm som jag är.
Dagarna har fått en stilla lunk men mannen ringer ofta om en det ena en det andra. Han blir så skärrad så fort det är någonting. Tyvärr kan jag ju inte lösa saker härifrån men han är van med att jag fixa allt.
Det kineskiska nyåret infaller nästa vecka och då är det fest i dagarna tre. Ska ut med kameran och sen kommer det kort på bloggen. Hat tagit lite timeout just nu.
Önskar dig o mannen allt väl och su finns med mig här ska su veta. Somliga människor fastnar i ens inre och det är jag glad för.
Kram Love.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards