Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 9 februari 2010

Nystädat & Ny TV ;o)

Av Lena - 9 februari 2010 17:45

   

 

Dagens citat el ordspråk:

"Bara de kloka är i besittning av idéer, de flesta människor är besatta av idéer."

Källa: Mary Elizabeth Coleridge

 

 Dagens namn: Fanny, Franciska


Fanny är ett smeknamn för Franciska som betyder den franska (se nedan!). Namnet kom till Sverige i slutet av 1700-talet och blev populärt under 1800-talet, särskilt i borgerliga kretsar. År 1901 kom det in i almanackan. Under senare år har namnet åter blivit populärt. Den relativt nyvunna populariteten har troligen startat i och med Ingmar Bergmans film ”Fanny och Alexander” från 1980-talet. Antalet namnbärare är omkring 8 200, av dessa har runt 6 100 det som tilltalsnamn.


Franciska är en femininform av det latinska Franciscus som betyder den franska. Franciskus var ju det medeltida helgonet som enligt legenden kunde tala med djuren och fick en orden uppkallad efter sig. Några kända historiska Franciska är två italienska helgon, en medeltida kvinna som verkade i Rom, samt en kvinna som levde mellan 1850 och 1917 och som emigrerade till Amerika och där hjälpte de fattiga. Den sistnämnda verkade även i det ökända Sing Sing fängelset där hon försökte få de mest förhärdade gangstrars till bot och bättring. Ingen av dessa Franciska har dock någon direkt anknytning till denna dag. I Sverige är det ett mycket ovanligt namn, bara runt 600 heter så, och av dessa har inte fler än knappt 300 det som tilltalsnamn. Stavningen Francisca är den vanligaste.


  

Yvonne R & Love för era kära kommentarer =D

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Fick hjälp med både det ena och det andra i går kväll av dottern...utan den ovärderliga hjälpen skulle här vara rena katastrofen...och jag med *skratt*.

 

Idag var det dags för den inbokade städningen som stod på schemat och den klarades av utan några problem...skönt !!!

 

Sonen ringde och sa att han skulle komma hit med vår nya TV i kväll och som han fått levererad hem till sig (affären har skett genom viss nepotism *fniss*). Hoppas det inte blir fööör "bökigt" att installera för jag är trött som 17 nu känner jag.

 

 ~ Lena ~ 

 
 
av Irja

av Irja

9 februari 2010 23:27

Kära Lena !!!
Att få hjälp med städningen måste vara gudomligt,jag har styrt sugmonstret och jaga dammtussarna idag de få bli bättre städat på fredag.....Bra att det gick så pass fort att införskaffa er en ny TV....Det dlir så jobbigt att titta på en liten skärm.....hoppas att allt har ordnats upp till de bästa ,du är ofta i mina tankar,jag äe me dig vännen....
Vakna utvilad till en ny dag... KRAM IA

http://40-Talisten bloggplatsen se.

 
Yvonne K

Yvonne K

10 februari 2010 00:30

Hoppas det blev bra med tv:n.

Jag jobbade mycket förra veckan så nu har läst ikapp i din blogg. Usch så oroligt med din man och att han inte verkar må riktigt bra. Hoppas han tar sig iväg för hjälp och undersökning. Och du har ju nog med ditt, skönt att ni kan få hjälp med städningen då.

Ha det så gott vännen.
Kram !

http://yvonnek.bloggagratis.se

 
Yvonne R

Yvonne R

10 februari 2010 09:00

Roligt med en ny TV, jag hoppas att installationen gick bra.
Härligt med överstökad städning, jag skall nog ta tag i min idag.
Kramar

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Ingmarie/Mimmi

Ingmarie/Mimmi

10 februari 2010 09:38

Vi köpte ny tv förra året en platt sak blev det.
Ska nu ta och förbereda för våra nattgäster som kommer natten till fredag, tur vi har ett extra gästrum

http://mimmiros.blogg.se

 
Ingen bild

Jessica

11 februari 2010 18:32

Ja, jag skriver svar på din blogg istället för på min den här gången. Omväxling förnöjer!

Jo, vi har nystädat idag, för Britt har varit här och städat i fyra timmar. Jag har väl berättat om att hon skulle komma?! Annars är jag mer förvirrad än jag trodde!

Fint att samlaren fick nytta av sina "bra att ha-grejer".

Bilen ska jag lämna in på verkstad på måndag kväll, för felsökning. Får en lånebil så länge. Får se vad domen blir... 500 kr, 5 000 kr, 15 000 eller ännu värre - eh, BYT BIL?! Hua, svettas, svettas... :S
// Moi

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards