Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 16 februari 2010

Av Lena - 16 februari 2010 00:45

   

 

Dagens citat el ordspråk:

"Den lättaste dagen under en bantningskur är den tredje, för då har man redan gett upp."

Källa: Kurt Grosskurth

 

     



I dag den 16 februari är det Fettisdagen som alltid infaller på en tisdag samt alltid dagen före Askonsdagen vilken inleder den 40 dagar långa fastan fram till påsk. Vad passade då inte bättre än en smarrig och matig semla innan man skulle fasta så lång tid.


 Dagens namn: Julia, Julius

 

Julia är en femininform av det latinska Julius som är ett romerskt släktnamn (se nedan). Jo, Julius Caesars dotter hette Julia, och det gjorde faktiskt även hans faster. En känd svensk skådespelare lystrade också till detta namn, Julia Caesar. En annan Julia var John Lennons mamma. Mest känt är nog Julia ändå genom Shakespeares pjäs ”Romeo och Julia”. Namnet har använts i Sverige sedan början av 1700-talet. Julia har blivit mycket populärt under senare år. I dag är det ett av de populäraste namnen. Antalet namnbärare är runt 22 500, av dessa har omkring 16 500 det som tilltalsnamn.


Julius är alltså ett romerskt släktnamn, med Julius Caesar som den förmodligen mest kände namnbäraren. Den Julius som firas i dag är inte Julius Caesar utan påven Julius I som levde på 300-talet. Antalet namnbärare är runt 4 100, av dessa har omkring 900 det som tilltalsnamn.


  


Det här är min morfar Anders Julius precis som jag minns honom...jag hade just fyllt 10 år då han dog så det här fotot bör vara taget strax innan.

Min yngste bror föddes en månad efter morfars död och är uppkallad efter honom. Jag fick ju mitt andra namn Selma efter mormor som dog drygt en månad innan jag föddes. Så fruktansvärt tungt detta måste ha varit för min mamma har jag tänkt många gånger.


  



Till er...Skomakar Lisa, Ingmarie/Mimmi, Irja & Ruth för era kommentarer ;o)


~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards