Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 19 februari 2010

Hoppas på en trevlig fredag ;o)

Av Lena - 19 februari 2010 00:45

  


Dagens citat el ordspråk:

"Den engelska skolan är den bästa i världen - om man överlever den."

Källa: Peter Ustinov

 


 Dagens namn: Gabriella, Ella


Gabriella är en femininform av det hebreiska Gabriel som betyder Guds kämpe eller Gud är min styrka. Gabriella har använts sedan 1700-talet och kom in i almanackan 1901. Antalet namnbärare är runt 10 500, av dessa har omkring

5 200 det som tilltalsnamn. Cirka 1 000 stavar med ett l, Gabriela.


Ella är en kortform av flera namn, Elisabeth, Gabriella och Elin. Betydelsen är då antingen Gud är fullkomlighet eller Guds kämpe. Namnet kan även vara en variant på Elin. S:t Elin heter ett helgon som verkade i Skövde på 1100-talet. I Sverige har namnet funnits sedan 1500-talet. Antalet namnbärare är omkring 9 700, av dessa har runt 6 900 det som tilltalsnamn.


Till er...Irja, Jessica, Anne-Marie, Ing-Marie/Mimmi, Margitx2, Skomakar Lisa, Lambergsfrua, & Yvonne R =D

 

    

Hittills verkar det som om det utlovade snöovädret tagit en annan vändning för nu när jag ska gå och lägga mig så har det endast kommit ett par cm här som väl är...men efter vad det sagts så ska det ju snöa i dagarna tre så osvuret är nog bäst...men hoppas gör jag såklart...är mer än nöjd med den snö som redan fallit ;o)

 

  

 

 

En av mina favoriter "Bolero" av Maurice Ravel

Här en riktad orkester under ledning av den nederländske violinisten och dirigenten Andre Rieu.

 

Förälskade mig i den då "Holiday on Ice" hade den som ledmotiv i sin uppsättning på Scandinavium i Göteborg under (tror jag) tidigt 1970-tal.

 

 



Det gick ju inte heller att undvika  att minnas denna fantastiska OS-version som 1984 års engelska konståkningspar vann isdansen med :O)




~ Lena ~

 
 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

19 februari 2010 13:58

Här har det inte heller snöat så väldigt mycket ca 2 dm - men mer kommer :(
Vilken fin fredagsbild du har gjort!
Soliga kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Anne-Marie

Anne-Marie

19 februari 2010 14:56

Hej Lena! Tack för din hjälp med mitt datakrångel. Jag är hopplös på datorer. Men det kan bara bli bättre. Hoppas att du också får en skön fredag och att det inte kommer allt för mycket snö. Det räcker nu eller hur?
Ha det gott Hälsningar från Timrå-Anne-Marie

http://tantgul60plus.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

solan

19 februari 2010 17:38

Nehej du Lena inte har jag gjort slut med dej :)
Jag har inte haft /har så mycket att skriva.Det händer inte så mycket....Promenader å lite städning å sånt är väl inte så intressant att läsa om,eller?
Å så är det OS till långt in på nätterna......
Ha nu en mysig fredakväll
Kram Solveig

 
Skomakar-Lisa

Skomakar-Lisa

19 februari 2010 18:51

Tack för vacker musik. Det är alltid trevligt med musik medan man läser .... Kloka ord och om de stämmer vet jag inte men hoppas på det ...

Här har vi fullt snövlder nu och en vind som får snön att lägga sig i små drivor. mer skall det komma sägs det så vi får vänta på våren ett tag till.
Ha en skön kväll Lena och så hörs vi igen i morgon ...
Stora kramen från mig !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Yvonne K

Yvonne K

19 februari 2010 19:36

Vacker musik du bjuder på! :D

Tack för dina härliga och glada kommentarer hos mig, det är väldigt uppskattat.

Ha en härlig helg.
Kramar!

http://yvonnek.bloggagratis.se

 
margit

margit

20 februari 2010 00:30

Hej Lena! Här är det uppehåll precis nu. Tittade ut men det var SÅ mörkt så jag kunde inte se om det snöat i kväll. men just nu är det uppehåll i alla fall.
I morron ska vi till Västerås..fira Lasses ena sonsom fyllt i veckan..
Kramen vännen!

http://margitholm.blogg.se

 
Yvonne R

Yvonne R

20 februari 2010 12:42

Ja här har det kommit snö så vi tiger ett tag;)
Holiday on ice var jag också och såg i Götet.
Tack för fina filmer
Go lördag!!!

http://yvonne.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards