Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 24 februari 2010

Ryskt ordspråk & Rysk folkmelodi

Av Lena - 24 februari 2010 08:15


  

 

Dagens citat el ordspråk:

Med lögner kan du kanske ta dig framåt i livet -
 men du kan aldrig vända åter.

Källa: Ryskt ordspråk

  

 Dagens namn: Mattias, Mats


Mattias användes för första gången i Sverige 1247. Det är en grekisk form av det hebreiska Mattitjah som betyder Guds gåva. Mattias var en av Jesus tolv lärjungar, den som efterträdde Judas Iskariot. Man vet inte så mycket om honom, förutom vad ett par legender kan berätta. Han har blivit skyddshelgon för flera hantverksskrån och hantverkaryrken, för skräddare, bagare, smeder och timmermän. Mattias är sedan 1980-talet bland de populäraste dopnamnen. Fler än 1 600 pojkar får Mattias som förnamn varje år. I dag finns det närmare 45 500 som heter Mattias, av dessa har runt 27 400 det som tilltalsnamn. Nästan 1 300 stavar namnet Matthias.


Mats är en svensk kortform av Mattias (och Matteus) med samma betydelse, Guds gåva. Första gången namnet användes, 1494, stavades det med z i slutet. Antalet namnbärare är närmare 65 100, av dessa har cirka 45 900 det som tilltalsnamn. Vi kan i dag bland andra gratulera journalisten och författaren Mats Gellerfelt. Grattis kan vi också säga till den gamle tennisstjärnan Mats Wilander!


  


Till er...

Ingmarie/Mimmi, Ragnvi, Lambergsfrua, Skomakar Lisa & Ruth...jag uppskattar varenda ord !!! 

  

 

 Och nu blir det musik...

 

 

Idag kom jag att tänka på denna ryska folkmelodi som jag lyssnade mycket och ofta på under sent 50-tal och då framför allt med Arne Lamberth och hans trumpet.

 




Ledmotivet ur Nana som var en omtyckt TV-serie baserad på

Emilé Zolas bok Nana.
 
  

~ Lena ~

 
 
Ingen bild

Susanne

24 februari 2010 12:59

Hej Lena =)
Ville bara kika in och säga hej. Hoppas att ni har det ok i skogen bland snöhögarna ; ) Nu har vi en härlig vår framför oss, svårt att tro men...
Kram

 
Ingen bild

AndersåBellaåIng-Marie

24 februari 2010 17:11

Kära söta Lena,
Så mycket vackert du har på din sida. Tänkvärda ord, ljuvlig musik och underbara bilder och foton. Sist nu på M & J: De är så söta så söta...Tänk jag minns när deras mor och far kom och visade upp dem för första gången här hos oss. Lika söta då, men ofattbart att det gått 13 år sen dess. Hoppsan, jag börjar nog bli gammal....? :D
A åker skidor, och åker skidor och åker skidor. Och åker skidor. Han orkar iaf hälsa till Dig och R, och så gör även jag./IM

 
margit

margit

24 februari 2010 18:53

Hej Lena!! tack för din varma hälsning!
Ja det var så trevligt att åter igen...få träffa en av mina bloggkompisar!
Var bor du??? Kanske nåt tillfälle man "är i närheten"...och.. man kunde träffas...
Har varit "chafför" både i morse...medSamira, lämna o ch hämta på dagis....och skjutsat Simon till snöskottning igen på LIDLs tak på stora LAGRET...
Dom arbetslösa får lite arbetstillfällen...
Sovit mellan 10 o 13....men sov DJUPT!!! var på Arbetsplatsträff på avdelningen vid 14.30

Kramen vännen!

http://margitholm.blogg .se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

24 februari 2010 19:21

Mmm. Arne Lambert - en favorit! Tack för den musikstunden!
Jo du, Loppelåda är ett uttryck, som jag tagit över av Bosse Bus, som finns bland mina länkar. Jag tycker att det låter så festligt:) Annars går det bra att "ta en säng på ryggen", "knyta sig" eller "terra kudden". Terra som i terrorisera *fniss*
Soliga kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

24 februari 2010 21:47

I dag var det nostalgi av stora mått, båda dessa låtar var stora dängor när det begav sig och jag lyssnar även i dag och njuter av dessa ljuva toner.
Tack och kram vännen !

http://bernamis.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards