Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 25 februari 2010

Av Lena - 25 februari 2010 00:45


  

  

Dagens citat el ordspråk:

"Det bästa för själen är det tillstånd då man inte syndar men känner sig syndig."

Källa: Leo Tolstoj

 

 Dagens namn: Sigvard, Sivert

 

Sigvard är ett forntyskt namn bildat av två ord som betyder seger och väktare. Namnet togs in i almanackan 1901 och när Gustav VI Adolfs son Sigvard föddes 1907 blev det mycket populärt. Men i dag är det mycket ovanligt bland yngre. Runt 18 300 heter Sigvard och av dessa har omkring 2 000 det som tilltalsnamn.


Sivert är också ett forntyskt namn och en sidoform till Sigvard med samma betydelse. Namnet har använts här sedan 1500-talet. Bland de unga är Sivert

ett sällsynt namn. Antalet namnbärare är runt 4 000, och av dessa har omkring

1 100 det som tilltalsnamn. Den vanligaste stavningen är Sivert, mindre vanliga varianter är Siwert, Sievert och Siewert.

Vi kan i alla fall gratulera Siewert Öholm på namnsdagen!

    

Susanne, Ing-Marie, Margit, Lambergsfrua & Ruth

för kommentarerna!

 

  



Ja du Ing-Marie, man kan undra…och det gör jag många gånger om, hur kan tiden gå så vansinnigt fort, speciellt i mitt fall, jag som bara sitter här dag ut och dag in ??? Men å andra sidan är det ju tur, för hur skulle jag annars ha stått ut ? ;o)

Men ett gammalt slitet citat är ju att ”det är på barnen man ser att man har blivit gammal”, som nu med våra tjejer, de är ju nästintill vuxna och helt, helt underbara!!!

Igår fick jag ett fint (snigelpost)kort av er dotter A från hennes modevecka i Köpenhamn, och som vanligt när jag blir glad så började jag gråta…men så’na tårar fäller jag gärna. ;o)

Käre bror åker som du skrev skidor dag efter dag efter dag och vår son åker med en kompis till Mora i dag för att i morgon köra ”Kortvasan”...heja, heja !!!

Gott för dem som orkar. =D

Många kramar till dig och broder kär !!!


~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards