Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 26 februari 2010

Fredag

Av Lena - 26 februari 2010 13:45


     


Dagens citat el ordspråk:

"Att ta livet av sig är att straffa fel person."

Källa: Bodil Malmsten

 

 Dagens namn: Torgny, Torkel


Torgny är sammansatt av gudanamnet Tor och ordet gny, det vill säga Tors gny. Gny tros betyda åska och man tror att det ursprungligen kan ha varit ett tillnamn som män med stark röst fick. I Norden är namnet känt genom Torgny Lagman som vid Uppsalatinget tvingade Olof Skötkonung att sluta fred med Norges kung omkring 1018. Antalet namnbärare är runt 5 600 Torgny, av dessa har omkring

2 000 det som tilltalsnamn. Vi kan bland andra gratulera gamle skidlöparen Torgny Mogren och författaren och akademiledamoten Torgny Lindgren på namnsdagen.


Torkel är också ett gammalt fornnordiskt namn som kan ses här och var på runstenar. Namnet består av gudanamnet Tor och ordet kittel, som möjligen betyder hjälm. Betydelsen av namnet är då Tors hjälm. I de nordiska länderna har Torkel varit vanligast i Danmark. Den förste dansk som kristnades hette Torkel den höge. Antalet namnbärare är runt 1 000, av dessa har lite fler än 400 det som tilltalsnamn.


  


Till er...

 Yvonne R, Ruth, Skomakar Lisa för gårdagens kommentarer...

samt Anne-Marie, Margit & Ingmarie/Mimmi för dagens !!!


~ Lena ~

 
 
Yvonne K

Yvonne K

26 februari 2010 16:52

Åh så vackra bokmärken! Undrar om jag har kvar mina någonstans? ;D

Ha en riktigt trevlig helg.
Kramar! :D

http://yvonnek.bloggagratis.se

 
Yvonne R

Yvonne R

26 februari 2010 17:10

Underbara bokmärken!! Jag undrar om barn idag samlar på bokmärken som jag/vi gjorde som liten? Och det var roligt att träffa sina kompisar för att byta märken!
Go fredags kväll

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

26 februari 2010 17:24

Vet inte vad jag skall kommentera här i dag mera en att det är fina bokmärken.
Ha en mysig kväll !
Kramiz

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Av Irja.

Av" title="http://bloggplatsen.se]Av" target="_blank">bloggplatsen.se]Av Irja.

26 februari 2010 18:00

Kära Lena ! ! !
JA,Änglar finns dom,filmen med Christina Scholin och Jarl Kulle,kommer uoo i mitt minne, när jag ser änglar,och jag vet inte varför,är det att jag tycker om den filmen...Och så har Christina en presentaffär i S-holm med massor av ÄNGLAR.....
Önskar dig och mannen en fin fredagkväll med TV och DATOR mys .....KRAM IA......

http://40-Talisten bloggplatsen.se

 
Skomakar-Lisa

Skomakar-Lisa

26 februari 2010 19:02

De kloka orden är kloka och sanna ... men inte tröstande precis. Ja, du läste mitt inlägg idag som handlade om just självmord och tack för kommentaren ...
Nu önskar jag dig en skön kväll, natt och vacker morgondag.
Stora kramen till dig vännen !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Jessica

26 februari 2010 20:20

Jag hörde dig ju sist, men nu menar du verkligen allvar med familjeråd! Vi får höras av, lilla mamma.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards