Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 28 februari 2010

Av Lena - 28 februari 2010 00:45


       

Dagens citat el ordspråk:

"Att vara medveten om att man inte känner till fakta är ett stort steg mot kunskap."

Källa: Benjamin Disraeli

 


 Dagens namn: Maria


Maria kommer av hebreiskans Mirjam som en del menar betyder den upphöjda, andra hävdar barn av våra önskningar eller hav av bitterhet. Den grekiska översättningen av namnet blev Mariam och i latinet blev det Maria. Innan reformationen i Sverige gavs inga barn namnet Maria i vördnad för Jesus mor, men efter reformationen har det blivit desto vanligare. Överhuvudtaget är Maria den kristna världens vanligaste kvinnonamn. Många drottningar och kejsarinnor har burit namnet. Maria har funnits i almanackan sedan 1806 då Gustav IV Adolfs dotter döptes till Amalia Maria Charlotta. Antalet namnbärare är omkring 452 000, av dessa har cirka 83 000 det som tilltalsnamn. Vi kan i dag bland många andra gratulera barnboksförfattaren Maria Gripe, skådespelaren Maria Johansson (Tjorven) och författaren och debattören Maria-Pia Boethius.


Till min bror T som fyller år...han kommer säkert inte att varken se eller läsa det här, men jag firar ändå...vi har slutat uppvakta varandra, men en tanke och ett bloggrattis vill jag ändå ge honom.


  


Mååånga år tidigare...här är jag tillsammans med dagens födelsedagsbarn. :o)

Egentligen är min bror född den 29 februari, men för att han skulle bli firad i "rätt" månad valde våra föräldrar att fira honom idag, men tänk...han har ju egentligen bara "riktig" födelsedag vart 4:de år !!!


  


Till er...Irja, Ragnvi, Skomakar Lisa, Yvonne K, & Margit för era kära kommentarer. =)

 

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards